”Ei oikee halua et kukaan tuomitsee siitä et lukee kirjaa” : poikien käsityksiä lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä kahdeksasluokkalaisilla pojilla on lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä. Lukemiskeskustelua käydään voimakkaasti niin koulutuksen kuin yhteiskunnan tasolla ja keskeistä sille on etenkin poikien lukutaidon heikkeneminen ja lukemisen vähyys. Tällä tutkimuksella on tarkoitus tuoda esiin nuorten näkökulmaa ja tarkastella lukemista etenkin hyväksyttävyyden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia käsityksiä kahdeksasluokkalaisilla pojilla on lukemisesta? 1a. Millaisia diskursseja kahdeksasluokkalaisten poikien teksteissä rakentuu lukemisesta? 1b. Millaisia representaatioita rakentuu pojista lukijoina ja toimijoina kyseisissä teksteissä? 2. Millaisia käsityksiä pojilla on lukemisen vaikutuksesta sosiaalisesti rakentuvaan hyväksyttävyyteen vertaisryhmissä? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu diskurssintutkimuksesta ja sosiokulttuurisesta lukemiskäsityksestä. Keskeisiä käsitteitä ovat diskurssit ja representaatiot. Aineiston analyysissa on hyödynnetty systeemis-funktionaalista kieliteoriaa. Aineisto koostuu kymmenestä strukturoidusti kirjoitetusta aineesta ja kolmesta kolmen hengen teemoitellusta ryhmäkeskustelusta. Tutkimuksessa on huomioitu erityisesti tutkimuksen teon eettiset periaatteet kohderyhmän sensitiivisyyden ja tietosuoja-asetusten vuoksi. Aineistossa rakentuu kuusi erilaista diskurssia, jotka liittyvät lukemisen määritelmään ja sille annettuun rooliin. Lukemista määritellään yksilön taitona ja ajankuluna. Eläytymisdiskurssissa kirjallisuudesta puhutaan omana maailmanaan. Lukemisen rooli rakentuu merkityksettömyys-, koulutus- ja välttämättömyysdiskurssien kautta. Pojat representoituvat lukijoina koulun pakottamiksi ja kevyen luettavan ystäviksi. Toimijoina pojat ovat aktiivisia, mikä heijastelee myös lukuvalintoihin. Suhtautuminen lukemisen hyväksyttävyyteen on ristiriitaista: toisaalta lukeminen on yksinäiseksi leimaavaa, toisaalta kaikenlainen toiminta on pojille hyväksyttävää. Tuloksista voidaan päätellä, että pojille yksinolo on keskeinen omaa sosiaalista roolia määrittävä tekijä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetuksessa sosiaalisemman lukemisen lisäämiseksi ja mielekkäiden pedagogisten ratkaisujen kehittämiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ... -
Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
Kangas, Hanna (2018)Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien ... -
"Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
Pellinen, Krista-Marianne (2019)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta ... -
Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
Hyytiä, Minna; Saloranta, Sofia (2015)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys ...