Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä
Päivämäärä
2015Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä
lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon
muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut
yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kriittinen lukutaito on
opetuksessa esillä ja minkälaisia merkityksiä opettajat sille antavat. Tutkimus
oli laadullinen ja perustui fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen.
Tutkimusaineisto koostui yhdeksän luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka
analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Opettajat käsittivät kriittisen lukutaidon yhdeksi lukutaidon osaalueeksi,
jonka merkitys tulevaisuudessa korostuu median kasvun myötä. Kriittisen
lukutaidon kehittämisessä opettajat painottivat olennaisen tiedon löytä-
mistä, oman ajattelun arviointia sekä sen suhteuttamista uuteen tietoon. Kriittinen
lukutaito käsitteenä oli monelle opettajalle hankala, mutta kriittisyyden
opettaminen ymmärrettiin kuitenkin jokaisen oppiaineen opetussisällöksi.
Opettajat korostivat omaa valtaa ja vastuuta valita opetussuunnitelman puitteissa
opetettavat asiat luokassaan.
Yleisenä johtopäätöksenä on, että opettajat pitivät tärkeänä lukutaidolle
ja kriittiselle lukutaidolle sekä niiden monipuoliselle osaamiselle. Opettajilla
ei kuitenkaan ollut yhtenäistä linjaa kriittisyyden tukemisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä
Kehus, Henna (2016)Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ... -
Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
Löfman, Mirva (2016)Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut ... -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa
Henriksson, Rita; Kallio-Kangas, Henna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen ... -
Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
Vääräsmäki, Johanna (2023)2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.