University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä

Thumbnail
View/Open
489.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hyytiä, Minna |
Saloranta, Sofia
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kriittinen lukutaito on opetuksessa esillä ja minkälaisia merkityksiä opettajat sille antavat. Tutkimus oli laadullinen ja perustui fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Opettajat käsittivät kriittisen lukutaidon yhdeksi lukutaidon osaalueeksi, jonka merkitys tulevaisuudessa korostuu median kasvun myötä. Kriittisen lukutaidon kehittämisessä opettajat painottivat olennaisen tiedon löytä- mistä, oman ajattelun arviointia sekä sen suhteuttamista uuteen tietoon. Kriittinen lukutaito käsitteenä oli monelle opettajalle hankala, mutta kriittisyyden opettaminen ymmärrettiin kuitenkin jokaisen oppiaineen opetussisällöksi. Opettajat korostivat omaa valtaa ja vastuuta valita opetussuunnitelman puitteissa opetettavat asiat luokassaan. Yleisenä johtopäätöksenä on, että opettajat pitivät tärkeänä lukutaidolle ja kriittiselle lukutaidolle sekä niiden monipuoliselle osaamiselle. Opettajilla ei kuitenkaan ollut yhtenäistä linjaa kriittisyyden tukemisessa. ...
Keywords
kriittinen lukutaito monilukutaito Kvalitatiivinen tutkimus lukutaito lukeminen mediakasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510193413

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21163]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre