Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorRepo, Henna
dc.date.accessioned2019-06-07T11:54:29Z
dc.date.available2019-06-07T11:54:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64436
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä kahdeksasluokkalaisilla pojilla on lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä. Lukemiskeskustelua käydään voimakkaasti niin koulutuksen kuin yhteiskunnan tasolla ja keskeistä sille on etenkin poikien lukutaidon heikkeneminen ja lukemisen vähyys. Tällä tutkimuksella on tarkoitus tuoda esiin nuorten näkökulmaa ja tarkastella lukemista etenkin hyväksyttävyyden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia käsityksiä kahdeksasluokkalaisilla pojilla on lukemisesta? 1a. Millaisia diskursseja kahdeksasluokkalaisten poikien teksteissä rakentuu lukemisesta? 1b. Millaisia representaatioita rakentuu pojista lukijoina ja toimijoina kyseisissä teksteissä? 2. Millaisia käsityksiä pojilla on lukemisen vaikutuksesta sosiaalisesti rakentuvaan hyväksyttävyyteen vertaisryhmissä? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu diskurssintutkimuksesta ja sosiokulttuurisesta lukemiskäsityksestä. Keskeisiä käsitteitä ovat diskurssit ja representaatiot. Aineiston analyysissa on hyödynnetty systeemis-funktionaalista kieliteoriaa. Aineisto koostuu kymmenestä strukturoidusti kirjoitetusta aineesta ja kolmesta kolmen hengen teemoitellusta ryhmäkeskustelusta. Tutkimuksessa on huomioitu erityisesti tutkimuksen teon eettiset periaatteet kohderyhmän sensitiivisyyden ja tietosuoja-asetusten vuoksi. Aineistossa rakentuu kuusi erilaista diskurssia, jotka liittyvät lukemisen määritelmään ja sille annettuun rooliin. Lukemista määritellään yksilön taitona ja ajankuluna. Eläytymisdiskurssissa kirjallisuudesta puhutaan omana maailmanaan. Lukemisen rooli rakentuu merkityksettömyys-, koulutus- ja välttämättömyysdiskurssien kautta. Pojat representoituvat lukijoina koulun pakottamiksi ja kevyen luettavan ystäviksi. Toimijoina pojat ovat aktiivisia, mikä heijastelee myös lukuvalintoihin. Suhtautuminen lukemisen hyväksyttävyyteen on ristiriitaista: toisaalta lukeminen on yksinäiseksi leimaavaa, toisaalta kaikenlainen toiminta on pojille hyväksyttävää. Tuloksista voidaan päätellä, että pojille yksinolo on keskeinen omaa sosiaalista roolia määrittävä tekijä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetuksessa sosiaalisemman lukemisen lisäämiseksi ja mielekkäiden pedagogisten ratkaisujen kehittämiseksi.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Ei oikee halua et kukaan tuomitsee siitä et lukee kirjaa” : poikien käsityksiä lukemisesta ja sen sosiaalisesta hyväksyttävyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906073070
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysohyväksyttävyys
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysolukeminen (toiminta)
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot