dc.contributor.advisor | Hannu, Savolainen | |
dc.contributor.author | Keskilammi, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2019-06-07T05:01:50Z | |
dc.date.available | 2019-06-07T05:01:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64419 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. Näistä vastauksista muodostettiin kaksi häiriökäyttäytymistä
kuvaavaa keskiarvosummamuuttujaa. Tämän jälkeen kunkin koulun pistemäärät aggregoitiin koulutasolle. Sama tehtiin oppilaiden hyvinvointikyselyn vastauksille. Tutkimuksessa oli mukana 69 koulua.
Käyttäytymishäiriöiden yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin, sekä opettajien
että oppilaiden arvioimana, tarkasteltiin monimuuttujaisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Häiriökäyttäytymisen arvioinnissa opettajat ja oppilaat arvioivat kuinka usein he olivat havainneet häiritsevää käytöstä koulussaan. Hyvinvoinnin osa-alueita olivat kouluun sitoutuminen, koulutyön kuormittavuus,
opettaja-oppilassuhde, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaiden väliset suhteet ja vanhempien tuki koulutyölle.
Sekä opettajien että oppilaiden arvioima häiriökäyttäytyminen oli vahvasti
yhteydessä oppilaiden hyvinvointiin koulussa eli koulujen välillä oli eroja käyttäytymisessä ja hyvinvoinnissa ja nämä asiat olivat yhteydessä toisiinsa. Huomionarvoisena voidaan pitää sitä, että häiriökäyttäytyminen selitti opettajien arvioiden mukaan neljänneksen ja oppilaiden arvioiden mukaan jopa yli puolet hyvinvoinnin vaihtelusta koulujen välillä.
Häiriökäyttäytymistä voidaan siis pitää yhteisöllisenä kokemuksena, jolla
on yhteys oppilaiden hyvinvointiin. Häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi koulutasolla, oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | häiriökäyttäytyminen | |
dc.subject.other | koulutaso | |
dc.title | Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906073062 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | koulu (ilmiöt) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |