Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHannu, Savolainen
dc.contributor.authorKeskilammi, Heidi
dc.date.accessioned2019-06-07T05:01:50Z
dc.date.available2019-06-07T05:01:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64419
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. Näistä vastauksista muodostettiin kaksi häiriökäyttäytymistä kuvaavaa keskiarvosummamuuttujaa. Tämän jälkeen kunkin koulun pistemäärät aggregoitiin koulutasolle. Sama tehtiin oppilaiden hyvinvointikyselyn vastauksille. Tutkimuksessa oli mukana 69 koulua. Käyttäytymishäiriöiden yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin, sekä opettajien että oppilaiden arvioimana, tarkasteltiin monimuuttujaisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Häiriökäyttäytymisen arvioinnissa opettajat ja oppilaat arvioivat kuinka usein he olivat havainneet häiritsevää käytöstä koulussaan. Hyvinvoinnin osa-alueita olivat kouluun sitoutuminen, koulutyön kuormittavuus, opettaja-oppilassuhde, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaiden väliset suhteet ja vanhempien tuki koulutyölle. Sekä opettajien että oppilaiden arvioima häiriökäyttäytyminen oli vahvasti yhteydessä oppilaiden hyvinvointiin koulussa eli koulujen välillä oli eroja käyttäytymisessä ja hyvinvoinnissa ja nämä asiat olivat yhteydessä toisiinsa. Huomionarvoisena voidaan pitää sitä, että häiriökäyttäytyminen selitti opettajien arvioiden mukaan neljänneksen ja oppilaiden arvioiden mukaan jopa yli puolet hyvinvoinnin vaihtelusta koulujen välillä. Häiriökäyttäytymistä voidaan siis pitää yhteisöllisenä kokemuksena, jolla on yhteys oppilaiden hyvinvointiin. Häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi koulutasolla, oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi.fi
dc.format.extent34
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherhäiriökäyttäytyminen
dc.subject.otherkoulutaso
dc.titleHäiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906073062
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright