Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden yhteyttä kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin työssään. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Rehtorien johtajuutta tarkasteltiin transformationaalisen johtajuuden mallin perusteella. Tutkimuksen aineisto on peräisin ProKoulu-tutkimushankkeesta.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyaineistoa, joka on kerätty vuonna 2013 Itä-Suomesta noin 60:stä koulusta. Tässä tutkimuksessa aineistosta hyödynnettiin opettajien vastauksia, jotka oli aggregoitu koulutasolle.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että rehtorien johtajuudella ja oppilaiden käytöshäiriöillä on yhteys opettajien uupumiseen ja tyytyväisyyteen nykyisessä työssään sekä kokonaisilmapiiriin koulussa. Niissä kouluissa, joissa oli paljon käytöshäiriöitä, opettajat olivat uupuneempia ja kouluilmapiiri oli heikompi. Rehtorien korkea transformationaalinen johtajuus oli yhteydessä myönteiseen kouluilmapiiriin sekä opettajien hyvinvointiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24946]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
Rantanen, Jani (2017)TIIVISTELMÄ Rantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä. Rehtorien näkemyksiä hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta. Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, ... -
Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta
Puhakka, Mari; Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Prologos ry, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan ... -
Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Tunnetyön kuormittavuus terveydenhuoltoalalla : palvelumotivaatio ja transformationaalinen johtajuus puskuroivina voimavaroina
Korhonen, Iiro; Lahtinen, Antti (2015)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tunnetyön kuormittavuutta suomalaisella terveydenhuoltoalalla. Työn vaatimusten ja voimavarojen mallia (JD-R) hyödyntäen tutkimme, kuinka tunnetyön kuormittavuus työn ...