Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
Authors
Date
1991Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan
ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa
ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma
pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen
mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetusti
oppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa.
Tutkielman tarkastelujen lähtöasetelmana on käytetty häiriökäyttäytymisestä
tehtyjä aikaisempia, empiirisiä tutkimuksia.
Näistä saatujen mallien mukaisesti on lähestytty häiriötä
ilmentäviä tapauksia ja niissä vaikuttavia oppilaita.
Tutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyitä raportteja
(3) haastattelu. Tältä pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu.
Esimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin
energian sitomismalleihin ja Laingin yksilön epävarmuutta
kuvaavaan käsitteistöön sekä Rauhalan eksistentiaalis-
fenomenologiseen näkemykseen. Oppilaan olemassaolon epävarmuudesta
'resonoivan' käyttäytymisen yleisarviointiin on
paneuduttu tutkielman lopputarkastelussa pääasiallisesti
Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen näkemyksen valossa.
Oppilaan olemassaoloon ilmaantuvat epävarmuus- ja rasitustekijät
aikaansaavat usein muutoksia hänen käyttäytymisessään,
joka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea epämielekkäänä
ja häiritsevänä luokkayhteisön taholta. Yksilön itsensä
kannalta kyseinen käyttäytyminen saattaa juuri silloin
tuntua mielekkäältä, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen
tutkimusote antaa mahdollisuudet käsitellä oppilaan
käyttäytymistä sekä tilannekohtaisesti että kokonaisvaltaisesti
ja juuri siinä tilanneyhteydessä, missä sitä
esiintyy.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29839]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijoiden kokemana : eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimus näyttötutkintomestarikoulutuksen kontekstissa
Kilja, Päivi (University of Jyväskylä, 2018)The aim of this empirical qualitative PhD study was to describe and understand the phenomenon of the personalisation of studies. The theoretical framework was the existential phenomenology with holistic conception of ... -
Tunnen mieleni, tunnen kehoni, tunnen tilani - tanssin! : eksistentiaalis-fenomenologinen näkökulma tanssiin kasvun tukijana
Kastelli, Leila; Nuortimo-Nopanen, Essi (1997) -
Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
Keskilammi, Heidi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden ... -
Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
Lehtisare, Suvi (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin ...