"Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan millaisia merkityksiä yläkoulun oppilaanohjaajat antavat oppilaiden erilaisille taustoille. Sosioekonomiset taustat eivät ole lakanneet vaikuttamasta koulumaailmassa, vaikka 1960-luvulla kaikille yhtenäinen peruskoulu luotiin purkamaan epätasa-arvoistava koulujärjestelmä ja häivyttämään taustojen merkityksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on haastaa hegemonista mahdollisuuksien tasa-arvon diskurssia ja havahduttaa koulumaailmaa niistä materiaalisista, sosiaalisista ja kulttuurisista reunaehdoista, jotka koulutyötä määrittävät.
Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä teemahaastattelusta, jotka on kerätty syksyn 2018 aikana keskisuomalaisista yläkouluista. Haastatteluissa käsiteltiin neutraalin teemahaastattelurungon puitteissa oppilaanohjaajan koulutuksellista ja ammatillista historiaa, koulun oppilaita, yhteistyötä kodin kanssa, omia ohjauskäytäntöjä ja lopuksi Suomen koulujärjestelmää. Haastattelun loppupuolella ohjaajille esitettiin lisäksi metakehystä rikkova kysymys koulutuksen periytyvyyteen liittyen. Analyysi on tehty Erving Goffmanin kehysanalyysiä ja Derek Layderin adaptiivisen teorianmuodostuksen mallia hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksina on esitetty, että oppilaanohjaajien hegemonisena metakehyksenä toimii yksilökeskeinen valinnan- ja mahdollisuuden vapautta korostava kehys. Yksilökehykseen kerrostuu kuitenkin myös oppilaiden erilaiset taustatekijät kuten sukupuoli, asuinalue ja nuorten merkittävät toiset. Ohjaajat kehystivät oppilaita myös sosioekonomisista taustoista käsin, mutta niiden vaikutukset palautettiin useimmiten lopulta takaisin yksilökeskeiseen kehykseen. Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat, että oppilaanohjaajan ideologisesti neutraaliin ja korrektin ammattilaisen puhemaailmaan ei kuulu eriarvoisuuteen liittyvä käsitteistö eikä ohjaajilla ole riittävää kulttuurihistoriallista ymmärrystä erilaisten sosiaalisten taustatekijöiden merkityksestä koulumaailmassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Ahlholm, Eveliina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen ... -
Tasapainoilua kurinalaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden välillä : oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyvän ongelmanratkaisun kehittäminen yhden peruskoulun yläasteen tarkastelun pohjalta
Naukkarinen, Aimo (1999)This qualitative study explores the problem-solving culture associated with students' challenging behavior in an upper comprehensive school (ages 13 to 16). Based on the findings, new possibilities are suggested for ... -
Oppilaiden sosiaaliset suhteet ja kouluviihtyvyys yläkoulun alussa
Hallinen, Päivi (2010) -
Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ... -
"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Turunen, Saara (2016)Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.