"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan puhe kuitenkin hallitsee oppitunteja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia funktioita oppilaiden spontaaneille, oppitunnin aikana kerrotuille kertomuksille muodostuu luokkakeskusteluissa. Toiseksi tutkittiin, miten opettaja vastaa oppilaiden kerrontaan.
Tutkimuksen aineisto koostui kahden yläkoulun erityisluokan oppituntien videotallenteista ja niiden litteraateista (N=20). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysilla. Oppilaiden kertomuksille löydettiin kuusi erilaista funktiota: havainnollistaminen, kokemuksen jakaminen, argumentointi, tiedon jakaminen, toiminnan keskeyttäminen ja toisten huvittaminen. Opettajat vastasivat oppilaiden kerrontaan eri tavoin. Jotkut responssit edistivät oppilaan kerrontaa, kuten kerrontaa laajentava, kertomuksella opettava ja kommentoiva vastaus. Toiset responssit taas tukahduttivat kerrontaa, kuten minimipalaute ja kerronnan sivuuttaminen.
Tutkimus osoitti, että oppilaiden kertomuksilla on potentiaalia viedä oppisisältöjä eteenpäin. Lisäksi havaittiin, että opettaja voi responssissaan joko hylätä kerronnan tai ottaa sen osaksi vapaata tai pedagogista keskustelua. Tutkimus herättää pohtimaan, kannustavatko opettajan responssit oppilaita tietynlaiseen kerrontaan, ja millaisia vaikutuksia tällä on oppimiseen.
...
Muu nimeke
Oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ... -
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ... -
Yleisopetuksessa ja erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden minäkäsitys ja siihen liittyviä tekijöitä
Rajala-Keskinen, Anne; Huttunen, Eija (1992)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.