University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Tasapainoilua kurinalaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden välillä : oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyvän ongelmanratkaisun kehittäminen yhden peruskoulun yläasteen tarkastelun pohjalta

Thumbnail
View/Open
28. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
Authors
Naukkarinen, Aimo
Date
1999

 
This qualitative study explores the problem-solving culture associated with students' challenging behavior in an upper comprehensive school (ages 13 to 16). Based on the findings, new possibilities are suggested for developing the problem­- solving culture in the Comprehensive School. The data consist of interviews, written stories by the participants, videotapes of the student welfare team mee­tings, official documents, and open answers to a questionnaire. Data were gathered from teachers, other school personnel, students, and students' parents. Data were organized around four themes: (1)definition of the situation, (2)sense of community, (3)social control, and (4)dealing with the student's indivi­duality. When students behave in challenging ways, it is common that the problem situation is defined as the student's problem and the problem is not seen that much as being a problem with the learning environment. In addition, the school's problem-solving culture reflects a loose sense of community and authoritarian social control. It is argued that defining the problem situation as the student's problem, a loose sense of community, and authoritarian social control together have a significant effect on the ways a school deals with the student's individuality. The creativity of problem-solving may get restricted and a school may be satisfied with using only routine solutions based on authoritarian social control. With those students experienced by the staff as having the most severe challenging behavior, two common ways to solve problems emerge: the lowering of expectations for learning and/ or proper behavior and the removal of the student from the heterogeneous study group. It is argued that a behavioristic conception of learning, technical rationalist professionalism and individual-focused problem-solving, all reflecting positivism, together help to create and sustain the definition of the situation as student's problem, a loose sense of community, and authoritarian social control. A 'lear­ning school' that is able to deal with the student's individuality is reconstructed. Beliefs behind a leaming school are a constructivist conception of learning, critical reflective professionalism, and systemic problem-solving, all reflecting constructionism. However, the shift from a traditiona! school to a leaming school involves a very difficult, paradigmatic change. ...
ISBN
978-951-39-7668-2
Keywords
työrauha (työyhteisöt) peruskoulu oppilaat käyttäytyminen ongelmanratkaisu koulu peruskoulun yläaste kulttuuri yhteisöllisyys sosiaalinen kontrolli kouluympäristö
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7668-2

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3298]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Miten yhtenäiskouluista saadaan osallisuutta tukeva kaikkien koulu? 

    Tarnanen, Mirja (Toinen Aatos Oy, 2023)
    Kouluyhteisöt joutuvat yhä useammin ratkaisemaan tilanteita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä edellyttää oppivaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön kehittymistä, yhteistyötä ja toimintatapojen uudelleenarviointia, ...
  • Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa 

    Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)
    Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ...
  • Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana 

    Tahkola, Jasmin (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita ...
  • Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa 

    Puustinen, Sanni (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ...
  • Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi 

    Känsäkangas, Maria (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre