Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön yhdysvaikutuksen vuoksi.
Tutkimuksessa etsitään lukutaidon kehittymiselle tärkeitä tekijöitä ympäristöstä identtisten kaksosten asetelmaa hyödyntämällä. Tutkimuksessa selvitetään millaisten lukutaitoon liittyvien asioiden kohdalla taitavasti lukevat identtiset kaksosparit vastaavat eri tavalla heikosti lukeviin identtisiin kaksospareihin nähden. Kiinnostavaa on, miten toisistaan eroavat sellaiset identtiset kaksoset, joista toinen on lukutaidoltaan toista taitavampi. Koska identtisillä kaksosilla on identtinen DNA, näiden kaksosten erojen on johduttava eroista heidän kasvuympäristössään.
Tulokset osoittivat, että lukutaidoltaan taitavat erosivat heikon lukutaidon omaavista identtisistä kaksospareista kuudessa tekijässä: lukuharrastuneisuus, lukemisen määrä opinnoissa ja töissä, lukutaitoon vaikuttavissa haasteissa, kuten diagnoosit tai onnettomuudet, ympäristön tuessa sekä perinnöllisyydessä. Lukutaidoltaan eriävien identtisten kaksosten merkittävin ero oli lukuharrastuneisuudessa; lukutaidoltaan taitavamman asenne lukemista kohtaan oli myönteisempi. Lapsuudesta lähtien alkanut myönteinen asenne lukemista kohtaan saattoi vaikuttaa positiivisesti lukutaitoon sekä lukuinnokkuuteen aikuisiällä, mikä tarkoittaa, että lapsesta lähtien alkanut lukuinnokkuus saattaa olla merkittävin lukutaitoon vaikuttava ja lukutaidon kehittymistä tukeva ympäristötekijä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fyysisen aktiivisuuden ja aivojen tilavuuden yhteydet monozygoottisiilla kaksosilla
Toivanen, Laura (2016)Toivanen, Laura (2016) Fyysisen aktiivisuuden ja aivojen tilavuuden yhteydet monozygoottisilla kaksosilla. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu–tutkielma, 38s. Korkea fyysisen aktiivisuuden määrä on ... -
Lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten erot ympäristössä aikuisina
Rintamäki, Emmi; Tikkanen, Sari (2018)Lukutaitoa ja lukivaikeutta voidaan selittää voimakkaan perinnöllisyyden lisäksi ympäristöön liittyvillä tekijöillä. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ympäristön ja lukutottumusten yhteydestä aikuisten lukivaikeuteen. ... -
Pitkittäistutkimus kotiympäristötekijöiden yhteydestä lukivaikeuden profiiliin
Kulo, Harri (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kehityksellisen lukivaikeuden ilmenemistä ja sitä, onko kotiympäristötekijöillä (lasten lukemisen harrastuneisuus, vanhempien lukeminen lapsille, vanhemmat opettavat lapsia lukemaan liittyvissä ... -
Factors behind Leisure-Time Physical Activity Behavior Based on Finnish Twin Studies: The Role of Genetic and Environmental Influences and the Role of Motives
Aaltonen, Sari; Kujala, Urho; Kaprio, Jaakko (Hindawi Publishing Corporation, 2014)Different approaches are being taken to clarify the role of various factors in the development of physical activity behaviors. Genetic studies are a new area of physical activity research and also the motives for physical ... -
Genetic and Environmental Effects on the Individual Variation and Continuity of Participation in Diverse Physical Activities
Kaartinen, Sara; Silventoinen, Karri; Korhonen, Tellervo; Kujala, Urho M.; Kaprio, Jaakko; Aaltonen, Sari (Lippincott Williams & Wilkins, 2021)Introduction Participation in diverse physical activities has beneficial health effects. However, little is known on how genetic and environmental factors affect this trait. Thus, we examined to what extent these factors ...