Show simple item record

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorMyllykangas, Kiia
dc.date.accessioned2019-05-29T06:30:40Z
dc.date.available2019-05-29T06:30:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64269
dc.description.abstractLukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön yhdysvaikutuksen vuoksi. Tutkimuksessa etsitään lukutaidon kehittymiselle tärkeitä tekijöitä ympäristöstä identtisten kaksosten asetelmaa hyödyntämällä. Tutkimuksessa selvitetään millaisten lukutaitoon liittyvien asioiden kohdalla taitavasti lukevat identtiset kaksosparit vastaavat eri tavalla heikosti lukeviin identtisiin kaksospareihin nähden. Kiinnostavaa on, miten toisistaan eroavat sellaiset identtiset kaksoset, joista toinen on lukutaidoltaan toista taitavampi. Koska identtisillä kaksosilla on identtinen DNA, näiden kaksosten erojen on johduttava eroista heidän kasvuympäristössään. Tulokset osoittivat, että lukutaidoltaan taitavat erosivat heikon lukutaidon omaavista identtisistä kaksospareista kuudessa tekijässä: lukuharrastuneisuus, lukemisen määrä opinnoissa ja töissä, lukutaitoon vaikuttavissa haasteissa, kuten diagnoosit tai onnettomuudet, ympäristön tuessa sekä perinnöllisyydessä. Lukutaidoltaan eriävien identtisten kaksosten merkittävin ero oli lukuharrastuneisuudessa; lukutaidoltaan taitavamman asenne lukemista kohtaan oli myönteisempi. Lapsuudesta lähtien alkanut myönteinen asenne lukemista kohtaan saattoi vaikuttaa positiivisesti lukutaitoon sekä lukuinnokkuuteen aikuisiällä, mikä tarkoittaa, että lapsesta lähtien alkanut lukuinnokkuus saattaa olla merkittävin lukutaitoon vaikuttava ja lukutaidon kehittymistä tukeva ympäristötekijä.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukivaikeus
dc.titleLukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905292864
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoympäristötekijät
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysoidenttiset kaksoset
dc.subject.ysokaksostutkimus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record