University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pitkittäistutkimus kotiympäristötekijöiden yhteydestä lukivaikeuden profiiliin

Thumbnail
View/Open
531.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kulo, Harri
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kehityksellisen lukivaikeuden ilmenemistä ja sitä, onko kotiympäristötekijöillä (lasten lukemisen harrastuneisuus, vanhempien lukeminen lapsille, vanhemmat opettavat lapsia lukemaan liittyvissä asioissa, kotitehtävien tarkastaminen ja kotitehtäviin käytetty aika) mahdollisesti yhteyttä lukivaikeuden profiiliin statukseen. Tut-kimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja lukivaikeus ryhmiin jakautumisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa myöhään ilmenevästä, kompensoituvasta ja pysyvästä lukivaikeudesta sekä siitä, miten kotiympäristö mahdollisesti vaikuttaa luki-vaikeuden profiiliin muuttumiseen. Tutkimuksen aineistoa kerätty vuosiluokilla 1–4 sekä kuudennella luokalla. Lukemisen sujuvuutta arvioitiin toisella ja kuudennella luokalla. Tutkimuksen aineisto koostui 1458 lapsen (676 tyttöä, 782 poikia) äideille teetetyistä kyselyistä sekä kuudennella luokalla lapsille teetetystä kyselystä. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty vuosina 2008–2013, jolloin lapset olivat alakoulussa. Tutkimusaineistosta havaittiin erilaisia lukivaikeus ryhmiä: kompensoituva lukivaikeus (n=74), myöhään ilmenevä lukivaikeus (n=77), pysyvä lukivaikeus (n=72) ja ei lukivaikeutta (n=1235). Kotiympäristötekijöiden välillä havaittiin ryhmien välillä eroja, mutta erot painottuivat ei lukivaikeuksisten ja muiden ryhmien välille. Kompensoituvan ja myöhään ilmenevän lukivaikeuden ryhmien välillä ei havaittu merkitseviä eroja, mutta pysyvän luki-vaikeuden ryhmä erosi muista lukivaikeusryhmistä vanhempien opettamisen määrässä, ja kotitehtävien tarkastamisessa. Pysyvän lukivaikeuden ryhmän vanhemmat opettivat lapsiaan merkitsevästi enemmän kuin muiden lukivaikeusryhmien vanhemmat. Kompensoituvan lukivaikeuden vanhemmat tarkistivat kotitehtäviä neljännellä luokalla merkitsevästi vähemmän kuin pysyvän lukivaikeuden ryhmän vanhemmat. Kompensoituvan ja myöhään ilmenevän lukivaikeuden havaitseminen oli merkityksellistä, sillä toistaiseksi niitä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset on toteutettu paljon pienemmällä aineistolla. Tutkimuksen tulosten perusteella ei voida sanoa, että kotiympäristöntekijöillä olisi selkeä yhteys lukivaikeuden profiiliin. ...
Keywords
lukivaikeus lukusujuvuus kompensoituva lukivaikeus myöhään ilmenevä luki-vaikeus kotiympäristö lukutaito kirjoitustaito lukihäiriöt lukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602291724

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Myöhään ilmenevä ja kompensoituva lukivaikeus: ennustaminen opettajan arvioiden avulla 

    Mikkonen, Mirva (2015)
    TIIVISTELMÄ Mikkonen, Mirva. MYÖHÄÄN ILMENEVÄ JA KOMPENSOITUVA LUKIVAIKEUS: ENNUSTAMINEN OPETTAJAN ARVIOIDEN AVULLLA Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 48 sivua. ...
  • Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä 

    Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ...
  • Kunnellen lukemaan : kartoittavalla tutkimusmatkalla musiikin ja äänikirjojen mahdollisuuksiin lukivaikeuden kuntoutuksessa 

    Tuulari, Jane-Veera (2011)
    Tämän kartoittavan tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kehittää musiikin ja/tai äänikirjojen kuunteluun perustuvaa lukivaikeusinterventiota ja selvittää sen toimivuutta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaisiko ...
  • Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa 

    Perälä, Maarit; Torppa, Minna; Eklund, Kenneth (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lukivaikeuden pysyvyyttä toiselta luokalta kahdeksannelle luokalle suomalaisessa pitkittäisaineistossa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka auttavat eri ikäisten lasten ...
  • Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana 

    Vanas, Lotta (2015)
    Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre