Lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten erot ympäristössä aikuisina
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukutaitoa ja lukivaikeutta voidaan selittää voimakkaan perinnöllisyyden lisäksi ympäristöön liittyvillä tekijöillä. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ympäristön ja lukutottumusten yhteydestä aikuisten lukivaikeuteen. Tutkimuksessa hyödynnetään identtisten kaksosten asetelmaa, jota ei ole aikaisemmin käytetty lukivaikeuden tutkimuksissa, vaikka se mahdollistaa hyvin ympäristön tarkastelun ilman geneettistä efektiä. Erityisen kiinnostuneita ollaan kaksospareista, joiden lukutaito on toisiinsa nähden erilainen, sillä samasta DNAsta johtuen erot ovat todennäköisesti ympäristöstä johtuvia.
Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko luku- ja kirjoitustaidon suhteen erilaiset identtiset kaksoset toisistaan lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai koulutuspolun lukemisen määrässä. Lisäksi selvitettiin, onko lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten välinen ero lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai lukemisen määrässä koulutuspolulla suurempi kuin kaksosilla, joista molemmat ovat taitavia lukijoita tai joista molemmilla on lukivaikeuksia.
Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten välillä löytyi eroavaisuuksia myös ympäristötekijöissä. Tutkimuksessa selvisi, että lukutaidoltaan heikompi kaksonen lukee vähemmän kirjoja ja hänen asenteensa lukemista kohtaan on huonompi verrattuna lukutaidoltaan normaaliin kaksoseen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten asenteet lukemista kohtaan erosivat toisistaan enemmän verrattuna kaksosiin, joiden lukutaito keskenään on samanlainen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten internetlukemisen määrä vaihteli myös huomattavasti enemmän kuin kaksosilla, joista molemmilla on haasteita lukemissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
Myllykangas, Kiia (2019)Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden ... -
Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta?
Närhi, Vesa; Peltomaa, Kaisa; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2014)Yhä suurempi osa kehitysvammaisista ihmisistä huolehtii itsenäisesti asioistaan ja hyvä lukutaito on keskeinen itsenäisen selviytymisen kannalta. Vaikka lukutaidon kehittymistä ja lukemaan oppimisen vaikeuksia on tutkittu ... -
Online Research and Comprehension Performance Profiles Among Sixth‐Grade Students, Including Those with Reading Difficulties and/or Attention and Executive Function Difficulties
Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Aro, Mikko; Leu, Donald J.; Leppänen, Paavo H. T. (Wiley, 2022)This study identified online research and comprehension (ORC) performance profiles of 436 sixth-grade students (206 girls) aged 12–13 years. We included learner groups with different learning-related difficulties and ... -
Longitudinal Stability of Reading Difficulties : Examining the Effects of Measurement Error, Cut-Offs, and Buffer Zones in Identification
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media, 2020)This study examined the stability of reading difficulties (RD) from grades 2 to 6 and focused on the effects of measurement error and cut-off selection in the identification of RD and its stability with the use of simulations. ... -
A mobile game as a support tool for children with severe difficulties in reading and spelling
Ronimus, Miia; Eklund, Kenneth; Westerholm, Jari; Ketonen, Ritva; Lyytinen, Heikki (Wiley-Blackwell, 2020)We used a randomized controlled trial to investigate if a mobile game, GraphoLearn (GL), could effectively support the learning of first graders (N = 70), who have severe difficulties in reading and spelling. We studied ...