University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten erot ympäristössä aikuisina

Thumbnail
View/Open
539.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rintamäki, Emmi |
Tikkanen, Sari
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lukutaitoa ja lukivaikeutta voidaan selittää voimakkaan perinnöllisyyden lisäksi ympäristöön liittyvillä tekijöillä. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ympäristön ja lukutottumusten yhteydestä aikuisten lukivaikeuteen. Tutkimuksessa hyödynnetään identtisten kaksosten asetelmaa, jota ei ole aikaisemmin käytetty lukivaikeuden tutkimuksissa, vaikka se mahdollistaa hyvin ympäristön tarkastelun ilman geneettistä efektiä. Erityisen kiinnostuneita ollaan kaksospareista, joiden lukutaito on toisiinsa nähden erilainen, sillä samasta DNAsta johtuen erot ovat todennäköisesti ympäristöstä johtuvia. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko luku- ja kirjoitustaidon suhteen erilaiset identtiset kaksoset toisistaan lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai koulutuspolun lukemisen määrässä. Lisäksi selvitettiin, onko lukutaidoltaan erilaisten identtisten kaksosten välinen ero lukutottumuksissa, asenteessa lukemista ja koulua kohtaan tai lukemisen määrässä koulutuspolulla suurempi kuin kaksosilla, joista molemmat ovat taitavia lukijoita tai joista molemmilla on lukivaikeuksia. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten välillä löytyi eroavaisuuksia myös ympäristötekijöissä. Tutkimuksessa selvisi, että lukutaidoltaan heikompi kaksonen lukee vähemmän kirjoja ja hänen asenteensa lukemista kohtaan on huonompi verrattuna lukutaidoltaan normaaliin kaksoseen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten asenteet lukemista kohtaan erosivat toisistaan enemmän verrattuna kaksosiin, joiden lukutaito keskenään on samanlainen. Lukutaidoltaan erilaisten kaksosten internetlukemisen määrä vaihteli myös huomattavasti enemmän kuin kaksosilla, joista molemmilla on haasteita lukemissa. ...
Keywords
ympäristö lukutottumukset aikuiset lukihäiriöt kaksostutkimus kaksoset luetun ymmärtäminen oppimisvaikeudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809044016

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät 

    Myllykangas, Kiia (2019)
    Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden ...
  • Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta? 

    Närhi, Vesa; Peltomaa, Kaisa; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2014)
    Yhä suurempi osa kehitysvammaisista ihmisistä huolehtii itsenäisesti asioistaan ja hyvä lukutaito on keskeinen itsenäisen selviytymisen kannalta. Vaikka lukutaidon kehittymistä ja lukemaan oppimisen vaikeuksia on tutkittu ...
  • A mobile game as a support tool for children with severe difficulties in reading and spelling 

    Ronimus, Miia; Eklund, Kenneth; Westerholm, Jari; Ketonen, Ritva; Lyytinen, Heikki (Wiley-Blackwell, 2020)
    We used a randomized controlled trial to investigate if a mobile game, GraphoLearn (GL), could effectively support the learning of first graders (N = 70), who have severe difficulties in reading and spelling. We studied ...
  • Longitudinal Stability of Reading Difficulties : Examining the Effects of Measurement Error, Cut-Offs, and Buffer Zones in Identification 

    Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media, 2020)
    This study examined the stability of reading difficulties (RD) from grades 2 to 6 and focused on the effects of measurement error and cut-off selection in the identification of RD and its stability with the use of simulations. ...
  • Reading Difficulties Identification : A Comparison of Neural Networks, Linear, and Mixture Models 

    Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Patel, Priyanka; Khanolainen, Daria; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Taylor & Francis, 2023)
    Purpose We aim to identify the most accurate model for predicting adolescent (Grade 9) reading difficulties (RD) in reading fluency and reading comprehension using 17 kindergarten-age variables. Three models (neural ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre