Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotien tiimipalaverit tukevat päiväkodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen teoria, joka kuvaa päiväkodin tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymistä.
Tutkimusaineisto koostui kuudesta varhaiskasvatuksen opettajan yksilöhaastattelusta. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin grounded theory - tutkimusmetodia hyödyntäen.
Varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa keskeisimmäksi ilmiöksi havaittiin päiväkodin tiimipalavereissa käytävät vuorovaikutukselliset neuvottelutilanteet. Tiimipalaverien neuvottelutilanteiden kautta tavoiteltiin jaettua ymmärrystä, mikä edesauttoi tiimin jäseniä asettamaan yhteisiä tavoitteita toiminnalleen sekä sopimaan niistä toimintatavoista, jotka vastasivat tiimin käsitystä hyvästä ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Ammatillista kehittymistä sekä toimintakulttuurin uusintamista päädyttiin tarkastelemaan yhteisöllisen oppimisen sekä sosiaalisen näkökulman kautta, sillä keskustelut ja vuorovaikutuksellisuus olivat erottamaton osa kasvattajayhteisön toimintaa päiväkodin tiimipalaverissa. Oppimisen ja kehittymisen näkökulmat kulkivatkin tässä tutkimuksessa rinnakkain, toisiaan tukien.
Tämän tutkimuksen aineistoperustainen teoria toi tiimipalaverien tarkasteluun näkökulman, joka korosti vuorovaikutuksellisten neuvotteluiden merkitystä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa. Tiimipalaverineuvotteluissa vallitsevan yhteisyyden tunteen myötä tiimipalavereissa tehdyt suunnitelmat, tavoitteet ja sopimukset edistivät varhaiskasvatuksen laatua päiväkodissa. Reflektoivaa keskustelua ja neuvottelua pidettiin myös merkityksellisenä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa sekä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuuden kehittymisessä. Viikoittaisia tiimipalavereita pidettiin tärkeinä päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin pohtimisen sekä uusintamisen paikkoina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
Myllymäki, Ella (2017)Tiivistelmä Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
"Yksilöllistä huomiota arkisissa tilanteissa" : päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen lasten itsetuntoa vahvistavaksi
Koivisto, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Itsetunnon perustaa rakennetaan päiväkoti-iässä. Päivi Koiviston tutkimus yhden päiväkodin toimintakulttuurista osoittaa, että lasten itsetunnon vahvistaminen päiväkodin arjessa on mahdollista, mutta se vaatii kasvattajilta ... -
Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
Ojala, Enni (2017)Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri ... -
Fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Ollila, Viivi (2021)Lapsuuden fyysisellä aktiivisuudella on kauaskantoisia vaikutuksia, jotka edistävät yksilön terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. Samalla vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta on muodostunut globaali terveyshaaste, jonka ...