dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Määttänen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2019-05-29T06:09:49Z | |
dc.date.available | 2019-05-29T06:09:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64261 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotien tiimipalaverit tukevat päiväkodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen teoria, joka kuvaa päiväkodin tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymistä.
Tutkimusaineisto koostui kuudesta varhaiskasvatuksen opettajan yksilöhaastattelusta. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin grounded theory - tutkimusmetodia hyödyntäen.
Varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa keskeisimmäksi ilmiöksi havaittiin päiväkodin tiimipalavereissa käytävät vuorovaikutukselliset neuvottelutilanteet. Tiimipalaverien neuvottelutilanteiden kautta tavoiteltiin jaettua ymmärrystä, mikä edesauttoi tiimin jäseniä asettamaan yhteisiä tavoitteita toiminnalleen sekä sopimaan niistä toimintatavoista, jotka vastasivat tiimin käsitystä hyvästä ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Ammatillista kehittymistä sekä toimintakulttuurin uusintamista päädyttiin tarkastelemaan yhteisöllisen oppimisen sekä sosiaalisen näkökulman kautta, sillä keskustelut ja vuorovaikutuksellisuus olivat erottamaton osa kasvattajayhteisön toimintaa päiväkodin tiimipalaverissa. Oppimisen ja kehittymisen näkökulmat kulkivatkin tässä tutkimuksessa rinnakkain, toisiaan tukien.
Tämän tutkimuksen aineistoperustainen teoria toi tiimipalaverien tarkasteluun näkökulman, joka korosti vuorovaikutuksellisten neuvotteluiden merkitystä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa. Tiimipalaverineuvotteluissa vallitsevan yhteisyyden tunteen myötä tiimipalavereissa tehdyt suunnitelmat, tavoitteet ja sopimukset edistivät varhaiskasvatuksen laatua päiväkodissa. Reflektoivaa keskustelua ja neuvottelua pidettiin myös merkityksellisenä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa sekä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuuden kehittymisessä. Viikoittaisia tiimipalavereita pidettiin tärkeinä päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin pohtimisen sekä uusintamisen paikkoina. | fi |
dc.format.extent | 95 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tiimipalaverit | |
dc.title | Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905292856 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | grounded theory | |
dc.subject.yso | neuvottelut | |
dc.subject.yso | uusintaminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |