Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset
toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa
kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen
ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää,
miten päiväkotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan.
Moniammatillisilla kasvattajatiimeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä
päiväkodeissa työskentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien
muodostamia pienryhmiä, jotka työskentelevät lapsiryhmien parissa.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin päiväkirjakyselyn
avulla, jossa yhdistyi piirteitä päiväkirjamenetelmästä ja perinteisestä
verkkokyselylomakkeesta. Päiväkirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etelä-Pohjanmaan
alueen kunnallisista päiväkodeista. Aineiston analysoinnissa
käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien
luomisessa näkyi tiimityötä koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin
kuuluvien jäsenten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sekä työnkuvien
epäselvyys. Moniammatillisuus näyttäytyi enemmän haasteena kuin mahdollisuutena
kasvattajatiimien toimintakulttuureissa. Näyttäisi siltä, että kasvattajatiimit
tarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemmän tukea toiminnalleen sekä
tukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiyttämisestä. Pedagogiikan
merkitystä sekä lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta
olisi myös syytä selventää kasvattajatiimeissä, jotta varhaiskasvattajat tietäisivät,
miten heidän tiimissään pedagogiikkaa toteutetaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
Määttänen, Katja (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotien tiimipalaverit tukevat päiväkodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen ... -
"Yksilöllistä huomiota arkisissa tilanteissa" : päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen lasten itsetuntoa vahvistavaksi
Koivisto, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Itsetunnon perustaa rakennetaan päiväkoti-iässä. Päivi Koiviston tutkimus yhden päiväkodin toimintakulttuurista osoittaa, että lasten itsetunnon vahvistaminen päiväkodin arjessa on mahdollista, mutta se vaatii kasvattajilta ... -
Päiväkodin työntekijöiden käsitykset sosiaalityöntekijöiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä Vaasassa : vastavuoroista vaihtokauppaa vai oman edun tavoittelua?
Kaminen, Merja; Pakkala, Tiina (2007) -
Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
Säilynkangas, Elina (2019)Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ... -
Fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Ollila, Viivi (2021)Lapsuuden fyysisellä aktiivisuudella on kauaskantoisia vaikutuksia, jotka edistävät yksilön terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. Samalla vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta on muodostunut globaali terveyshaaste, jonka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.