dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Eskelinen, Satu | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T07:15:48Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T07:15:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64245 | |
dc.description.abstract | Videopelien pelaajilla on yleisesti tunnistettu ja tutkimuksissa havaittu kokemus kielenoppimisesta viihdepelien kautta (Cornillie, Thorne ja Desmet 2012, Sundqvist and Sylvén 2012). Huomio kuitenkin usein kiinnittyy verkkomoninpeleihin ja sanastonoppimiseen, yksinpelaamisen ja muiden kielen taitojen jäädessä vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella viihteellisten yksinpelien tarjoamia oppimismahdollisuuksia pelaajien näkemysten ja kokemusten kautta. Tarkemmin käsitellään motivaatiota, pelien piirteitä, pelien kieltä ja oppimisstrategioita.
Tutkimus asettuu Reinhardtin ja Sykesin (2012) määrittämässä viitekehyksessä informaaliin kielenoppimiseen viihdepelien kautta, ja tarkastelee oppimismahdollisuuksia van Lierin (2000) tarjoumien eli affordanssien kaltaisena vuorovaikutuksena oppijan ja ympäristön välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää aktiivisesti pelaavaa yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla käyttäen teema-analyysiä osin aineistolähtöisesti ja käyttäen useita eri teorioita avoimena viitekehyksenä tulkinnoille.
Esiin nousi kolme kielenoppimista motivoivaa tekijää: englanti pelaamisen valtakielenä, sekä pelissä eteneminen (progressio) ja peliin uppoutuminen (immersio), jotka vastasivat Yeen (2006) yleisiä pelaamismotivaatioita. Tärkeimpiä pelejä haastateltujen kielenoppimisessa olivat tarinalliset rooli- ja seikkailupelit, joissa kielen ymmärtäminen on olennaisinta itse pelaamiselle. Yksinpelien tarjoama kieli nähtiin monipuolisena ja teemojen mukaan erikoistuneena. Haastatelluille tärkein kielen taito pelatessa on ymmärtäminen, ja eniten opittu taito sanasto. Kokemuksia oli myös kieliopin oppimisesta peleistä, ja tuottamistaidoille oli käyttöä tietyissä peleihin liittyvissä tilanteissa. Kielenoppimiseen käytettiin useita eri strategioita, pelivalinnoilla kielelle itsensä altistamisesta tietoiseen kieleen keskittymiseen, esimerkiksi tekstitysten ja sanakirjan avulla.
Tutkimuksen tulokset antoivat monipuolisen ja aiempia tutkimuksia täydentävän kuvan yksinpelien pelaajien kokemuksista kielenoppimisesta. Kielen osaamisen kautta pelaaminen on helpompaa ja antoisampaa, joten pelaajalle syntyy motivaatio oppia pelin kieltä. Pelaajat hyödyntävät pelien tarjoamia kielenoppimismahdollisuuksia monipuolisesti ja itseohjautuvasti. Pelatessa saadut myönteiset oppimiskokemukset voivat myös tukea ja motivoida kielenoppimista muissa konteksteissa. | fi |
dc.format.extent | 111 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | second language learning | |
dc.subject.other | game-enhanced learning | |
dc.subject.other | toisen kielen oppiminen | |
dc.subject.other | pelien kautta oppiminen | |
dc.title | Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905282842 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | yksinpelit | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | single-player games | |
dc.subject.yso | informal learning | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |