Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorHautaoja, Toni
dc.date.accessioned2019-05-27T17:34:03Z
dc.date.available2019-05-27T17:34:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64233
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa käsitellään videopeleissä olevia tekoälyhahmoja ja niiden simuloitua oppimista, tähän liittyviä toteutustapoja, käsitteitä sekä videopeleissä hyödynnettävää koneoppimista. Työn tavoitteena on avata näitä asioita erilaisten esimerkkien ja teorian kautta sekä selittää, kuinka tekoälyllistä oppimista on toteutettu moderneissa videopeleissä. Tekoäly ja etenkin koneoppiminen ovat videopelitekoälyhahmoihin toteutettuna vielä melko varhaisella tasolla, eikä varsinaista koneoppimista olla yleisesti käytetty niiden toiminnan ohjaajana. Pelihahmot voivat silti oppia monella eri tavalla. Videopelien kompleksisuuden kasvaminen, teknologian kehittyminen ja jatkuva tiivis tekoälytutkimus mahdollistavat suuren potentiaalin erilaisten uusien, immersiivisten ja realististen videopelikokemusten luomiseksi tulevaisuudessa.fi
dc.description.abstractIn this study artificial intelligence (AI) and simulated learning of video game characters, the different ways these concepts are implemented and the use of machine learning are covered in the context of video games. The goal of the study is to explain via different examples and theoretical background how learning through AI is accomplished in the modern video games. When implemented into the non-player-characters in games, AI and especially machine learning are still in quite an early stage and the latter has not been generally part of the actual game character AIs. Still, video game characters can learn in various of different ways. The increase in the video game complexity, technological advancement and continuous intense research in the AI frontier allow great potential and possibilities for the creation of most diverse, immersive and realistic new gaming experiences in the future.en
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.subject.otherNPC
dc.subject.othersimuloitu oppiminen
dc.subject.othervahvistettu oppiminen
dc.titleOppiva tekoäly moderneissa videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905272836
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysopelihahmot


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot