Teknologia liikunnanopetuksen apuvälineenä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Miten oppilaat kokevat, että teknologia on vaikuttanut omaan oppimiseen, aktiivisuuteen ja motivaation sekä liikuntatuntien ilmapiiriin. Samalla selvitetään yksilöiden kokemuksia teknologian vaikutuksesta ryhmätasolla, miten teknologian käyttö on vaikuttanut ryhmän yhteistoimintaan, ryhmän aktiivisuuteen ja ryhmän motivaatioon. Näiden kysymysten lisäksi yleinen selvitetään pitävätkö oppilaat siitä, että teknologiaa käytetään liikuntatunneilla osana opetusta.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 105stä yläkoulunoppilaasta. Vastanneista 6 oli tyttöjä ja 89 poikaa. Vastanneista 60 oli 8-luokkalaisia ja 45 9-luokkalaisia. Aineisto kerättiin kevään 2019 aikana. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol –ohjelmalla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui oppituntien aikana oman opettajan ohjeistamana. Analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics version 24- ohjelmaa. Analysoinnin menetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, 1suuntaista varianssianalyysiä (ANOVA), Bonferronin –menetelmään sekä Cronbachin alfa – kerrointa. Tutkimuksessa käytetty mittari luotiin tätä tutkimusta varten.
Käytetyn teknologian osalta vastaukset painottuivat pääosin älypuhelimiin sekä videointiin eri välinein, syke –tai aktiivisuusmittari nousivat vastauksissa esiin painottuen muutamiin sisältöihin. Tuloksista käy ilmi, että eniten oppilaat kokivat teknologialla olleen vaikutusta ryhmän aktiivisuuteen sekä ryhmän motivaation. Tilastollisia merkitsevyyksiä löytyi oppilaiden kokemuksista teknologian vaikutuksesta omaan oppimiseen. Liikuntatunneista paljon pitävät kokivat teknologian edistäneen oppimista tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin jonkin verran liikuntatunneista pitävät (p=0,002). Samoin hyvin aktiivisiksi itsensä määrittäneet kokivat teknologian edistäneen enemmän oppimistaan kuin jonkin verran aktiiviseksi itsensä määrittäneet (p=0,001). Hyvin aktiiviset kokivat teknologian lisänneen ryhmän motivaatiota merkitsevästi enemmän kuin jonkin verran aktiiviset. (p=0,007). Sukupuolten välisessä tarkastelussa pojat kokivat teknologian parantaneen ryhmän ilmapiiriä (p=0,017) ja ryhmän yhteistoimintaa (p=0,04) tilastollisesti merkitsevästi enemmän.
Suunnitelmallinen ja asiantunteva teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa voi tuloksiin nojaten tuoda merkittävää hyötyä ja lisäarvoa opetukseen.
...
The purpose of this study was to examine how the pupils' experience of using technology in sports classes. How students feel that technology has influenced their own learning, activity and motivation, and the atmosphere of the PE hours. Also examine the experiences of individuals on the impact of technology on the group level, how the use of technology influenced group collaboration, group activity and motivation of other group members. In addition to these questions, there is a general experience of using technology as a part of classroom lessons in physical education.
The quantitative data consisted 105 upper secondary school students. 6 of the respondents were girls and 89 were boys. Of the respondents, there were 60 8 grades and rest 45 respondents were 9- graders. The data was collected during the spring 2019. The survey was conducted electronically using the Webropol -program. Responding to the survey took place during the lessons, under the guidance of your own teacher. The data was analysed using statistical methods and operated with IBM SPSS Statistics version 24-program. The methods used for the analysis were the t-test of independent samples, the 1-way variance analysis (ANOVA), the Bonferroni method and the Cronbach alpha -coefficient. The used meter was created for this study.
In terms of the technology used, the responses were mainly focused on smartphones and videoon-demand, with the heart rate or activity meter rising in response to a few contents. The results show that most students felt that technology had an impact on group activity and group motivation. The statistical significance was found in the pupils' experiences of the influence of technology on their own learning. Those who like sports lessons lot felt that the technology had contributed significantly to learning more than those who define they like “some” in sports lessons. (p = 0.002). Likewise, those who define themselves to be “very active” felt that technology had contributed more to their learning than to those who define “some” (p = 0.001). Defined “very active” felt that the technology has increased the motivation of the group significantly more than “some” active. (P = 0.007). In the gender study, the boys experienced a statistically significant increase in the group's improved atmosphere (p = 0.017) and group collaboration (p = 0.04).
A systematic and knowledgeable use of technology in physical education can, based on results of this study, bring significant benefit and added value to teaching of physical education.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
Peura, Maria (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä ... -
9.-luokkalaisten kokemuksia teknologian käytöstä liikunnanopetuksen apuvälineenä
Karmala, Patrik; Koponen, Arto (2022)Opetustoiminta on murroksessa, kun teknologiset laitteet lisääntyvät ja mullistavat opetustyylejä. Osa opettajista on innoissaan, mutta osa opettajista kaihtaa tätä muutosta, eivätkä halua sisällyttää teknologiaa opetukseensa. ... -
Liikunnanopettajaopiskelijoiden koettu valmius käyttää liikuntateknologiaa apuvälineenä opetuksessa
Puupponen, Juho (2022)Liikunnanopettajan tulevaisuuden näkymät ovat isot oppilasryhmät, spesifin palautteen antamisen haasteet, eriyttämisen painottaminen sekä nuorten inaktiivisuuden lisääntyminen. Näihin haasteisiin pyritään etsimään jatkuvasti ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
Paljakka, Janne (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen ... -
Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
Kosonen, Sanna (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkoulujen liikunnanopettajien työssään kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liikunnanopettajan subjektiivista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.