Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.authorKetola, Roope
dc.date.accessioned2019-05-23T12:48:13Z
dc.date.available2019-05-23T12:48:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64163
dc.description.abstractPro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Miten oppilaat kokevat, että teknologia on vaikuttanut omaan oppimiseen, aktiivisuuteen ja motivaation sekä liikuntatuntien ilmapiiriin. Samalla selvitetään yksilöiden kokemuksia teknologian vaikutuksesta ryhmätasolla, miten teknologian käyttö on vaikuttanut ryhmän yhteistoimintaan, ryhmän aktiivisuuteen ja ryhmän motivaatioon. Näiden kysymysten lisäksi yleinen selvitetään pitävätkö oppilaat siitä, että teknologiaa käytetään liikuntatunneilla osana opetusta. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 105stä yläkoulunoppilaasta. Vastanneista 6 oli tyttöjä ja 89 poikaa. Vastanneista 60 oli 8-luokkalaisia ja 45 9-luokkalaisia. Aineisto kerättiin kevään 2019 aikana. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol –ohjelmalla. Kyselyyn vastaaminen tapahtui oppituntien aikana oman opettajan ohjeistamana. Analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics version 24- ohjelmaa. Analysoinnin menetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, 1suuntaista varianssianalyysiä (ANOVA), Bonferronin –menetelmään sekä Cronbachin alfa – kerrointa. Tutkimuksessa käytetty mittari luotiin tätä tutkimusta varten. Käytetyn teknologian osalta vastaukset painottuivat pääosin älypuhelimiin sekä videointiin eri välinein, syke –tai aktiivisuusmittari nousivat vastauksissa esiin painottuen muutamiin sisältöihin. Tuloksista käy ilmi, että eniten oppilaat kokivat teknologialla olleen vaikutusta ryhmän aktiivisuuteen sekä ryhmän motivaation. Tilastollisia merkitsevyyksiä löytyi oppilaiden kokemuksista teknologian vaikutuksesta omaan oppimiseen. Liikuntatunneista paljon pitävät kokivat teknologian edistäneen oppimista tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin jonkin verran liikuntatunneista pitävät (p=0,002). Samoin hyvin aktiivisiksi itsensä määrittäneet kokivat teknologian edistäneen enemmän oppimistaan kuin jonkin verran aktiiviseksi itsensä määrittäneet (p=0,001). Hyvin aktiiviset kokivat teknologian lisänneen ryhmän motivaatiota merkitsevästi enemmän kuin jonkin verran aktiiviset. (p=0,007). Sukupuolten välisessä tarkastelussa pojat kokivat teknologian parantaneen ryhmän ilmapiiriä (p=0,017) ja ryhmän yhteistoimintaa (p=0,04) tilastollisesti merkitsevästi enemmän. Suunnitelmallinen ja asiantunteva teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa voi tuloksiin nojaten tuoda merkittävää hyötyä ja lisäarvoa opetukseen.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine how the pupils' experience of using technology in sports classes. How students feel that technology has influenced their own learning, activity and motivation, and the atmosphere of the PE hours. Also examine the experiences of individuals on the impact of technology on the group level, how the use of technology influenced group collaboration, group activity and motivation of other group members. In addition to these questions, there is a general experience of using technology as a part of classroom lessons in physical education. The quantitative data consisted 105 upper secondary school students. 6 of the respondents were girls and 89 were boys. Of the respondents, there were 60 8 grades and rest 45 respondents were 9- graders. The data was collected during the spring 2019. The survey was conducted electronically using the Webropol -program. Responding to the survey took place during the lessons, under the guidance of your own teacher. The data was analysed using statistical methods and operated with IBM SPSS Statistics version 24-program. The methods used for the analysis were the t-test of independent samples, the 1-way variance analysis (ANOVA), the Bonferroni method and the Cronbach alpha -coefficient. The used meter was created for this study. In terms of the technology used, the responses were mainly focused on smartphones and videoon-demand, with the heart rate or activity meter rising in response to a few contents. The results show that most students felt that technology had an impact on group activity and group motivation. The statistical significance was found in the pupils' experiences of the influence of technology on their own learning. Those who like sports lessons lot felt that the technology had contributed significantly to learning more than those who define they like “some” in sports lessons. (p = 0.002). Likewise, those who define themselves to be “very active” felt that technology had contributed more to their learning than to those who define “some” (p = 0.001). Defined “very active” felt that the technology has increased the motivation of the group significantly more than “some” active. (P = 0.007). In the gender study, the boys experienced a statistically significant increase in the group's improved atmosphere (p = 0.017) and group collaboration (p = 0.04). A systematic and knowledgeable use of technology in physical education can, based on results of this study, bring significant benefit and added value to teaching of physical education.en
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titleTeknologia liikunnanopetuksen apuvälineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905232774
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot