University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

9.-luokkalaisten kokemuksia teknologian käytöstä liikunnanopetuksen apuvälineenä

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karmala, Patrik |
Koponen, Arto
Date
2022
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opetustoiminta on murroksessa, kun teknologiset laitteet lisääntyvät ja mullistavat opetustyylejä. Osa opettajista on innoissaan, mutta osa opettajista kaihtaa tätä muutosta, eivätkä halua sisällyttää teknologiaa opetukseensa. Oppilaat taas käyttävät yhä enemmän teknologisia laitteita vapaa-ajallaan. Teknologisten laitteiden käyttö liikunnanopetuksen apuvälineenä niin, että se hyödyttää kaikkia on yksi suurista tulevaisuuden haasteista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia teknologian käytöstä liikunnanopetuksen apuvälineenä. Kysyimme kokemuksia hyötyjen sekä haasteiden kautta ja pyrimme selvittämään, miten oppilaiden sukupuoli, edellinen liikuntanumero, oma teknologinen pätevyys sekä liikuntatunneista pitäminen vaikuttivat oppilaiden kokemuksiin. Kysyimme myös mitä teknologisia laitteita oppilaat olivat käyttäneet liikuntatunneilla. Tätä kartoitimme videokuvaamisen, videoiden katselun, mobiilisovellusten, liikunnallisten videopelien sekä askel-, syke- ja aktiivisuusmittareiden kautta. Tutkimus toteutettiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla, joka koostui 34 strukturoidusta ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Vastaukset kerättiin alkuvuodesta 2021 ja kyselyyn vastasi 135 yhdeksännen luokan oppilasta, joista 113 (84%) oli tyttöjä ja 22 (16%) poikia. Aineisto analysoitiin käyttäen ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä, riippumattomien otosten testiä, korrelaatiokertoimia, faktorianalyysiä ja Cronbachin alfa -testiä. Tuloksistamme käy ilmi, että oppilaat saavat yleisesti hyviä numeroita liikunnasta ja liikunta on erittäin pidetty oppiaine. Myös oppilaiden teknologiapätevyys on ensiluokkaista. Videoiden katselu, mobiilisovellukset sekä videokuvaaminen olivat yleisimpiä tapoja, joilla oppilaat olivat hyödyntäneet teknologiaa liikuntatunneilla. Oppilaat kokivat teknologian tuovan enemmän hyötyjä kuin haittoja liikuntatunneille, vaikkakaan hyödyt eivät nousseet niin merkittäviksi. Fyysinen aktiivisuus, innokkuus, motivaatio, taidon oppiminen, liikuntatuntien hauskuus sekä monipuolisuus kasvoivat hieman teknologian käytön johdosta. Myös niistä liikuntatunneista pidettiin enemmän, joilla käytettiin teknologiaa. Harva oppilas näki teknologian käytön haitallisena. Haittoina mainittiin laitteiden käyttämiseen liittyvä ahdistus sekä opettajan tekemä liikuntasuoritusten seuraaminen teknologisten laitteiden avulla. Oppilaat, joiden liikuntanumero oli 10 eivät kokeneet teknologiaa yhtä hyödyllisenä liikuntatunneilla, kuin liikuntanumeron 7, 8 tai 9 saaneet oppilaat. He eivät esimerkiksi kokeneet sen lisäävän heidän aktiivisuuttaan tai innostustaan liikuntaa kohtaan niin paljoa, kuin mitä liikuntanumeron 7, 8 ja 9 saaneet oppilaat kokivat. Tulevaisuudessa olisi hyvä pohtia sitä, miten teknologian avulla saadaan aktivoitua oppilaita liikkumaan yhä enemmän ja varsinkin inaktiivisiin oppilaisiin tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi tulee olla tarkka siitä, että käytetty teknologia tukee tunnin päätavoitteita eikä toimi irrallisena elementtinä. ...
Keywords
liikunnanopetus peruskoulu liikunta teknologia apuvälineet kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203505

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa 

    Paajanen, Santeri (2016)
    Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
  • Teknologia liikunnanopetuksen apuvälineenä 

    Ketola, Roope (2019)
    Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Miten oppilaat kokevat, että teknologia on vaikuttanut omaan oppimiseen, aktiivisuuteen ja motivaation sekä ...
  • Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia urheilukellojen käytöstä sekä omaksumiseen vaikuttavat tekijät ja toimet muutosvastarinnan vähentämiseksi 

    Mäki, Sanni (2022)
    Erilaisten hyvinvointiteknologioiden sekä urheilukellojen käyttö on lisääntynyt viimeisinä vuosina merkittävästi. Markkinoille tulee koko ajan lisää parempia ja kalliimpia urheilukelloja, joita ostetaan oman aktiivisuuden ...
  • Tekemisen mahdollisuus : Käyttäjien kokemuksia ympäristönhallintajärjestelmistä apuvälineenä 

    Kanto-Ronkanen, Anne (2008)
  • "Siinä ei siirrytä vain kynän käytöstä tietokoneen käyttöön" : museoiden kokemuksia teknologian käytöstä 

    Ruusuvirta, Minna (2008)
    Museot ovat merkittäviä toimijoita yhteiskunnassa. Valitsemalla mitä tietoa ne keräävät, tallentavat, ylläpitävät ja esittävät ihmisestä ja hänen ympäristöstään ne samalla vastaavat kysymyksiin siitä keitä me olemme, mitä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre