Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
Päivämäärä
2019Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen markkinoinnin määritelmä on moninainen, jonka vuoksi sen onnistunut tekeminen vaatii termin syvällistä ymmärrystä. Digitaalisen markkinoinnin tekemiseen syntyy jatkuvasti uusia työkaluja, viitekehyksiä sekä alustoja sen toteuttamiseen. Tämä aiheuttaa haasteita organisaatioiden markkinoijille, sillä heidän tulisi osata valita sopivat tuotteet ja palvelut oman organisaationsa tarpeisiin. Tutkimus aloitettiin siitä lähtökohdasta, että kirjallisuudesta ei löydy pienelle organisaatiolle sopivaa digitaalisen markkinoinnin viitekehystä. Tällaisen viitekehyksen luominen asetettiin tutkimuksen tavoitteeksi. Tutkimuksessa haluttiin myös testata viitekehystä toimeksiantajaorganisaation kontekstissa. Tutkimus toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena ja siinä noudatettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen prosessimallia (DSRM). Prosessimalliin kuuluu artefaktin luominen, joka oli tässä tutkimuksessa digitaalisen markkinoinnin viitekehys. Luotu viitekehys oli myös tutkimuksen päätutkimustulos. Kokonaisuudessaan viitekehys arvioitiin käytännön testauksen pohjalta toimivaksi ja toimeksiantaja sai viitekehyksen pohjalta arvokasta tietoa omasta digitaalisesta markkinoinnistaan. Tieteen näkökulmasta tutkimus on merkittävä, koska tällaista pienelle organisaatiolle suunniteltua digitaalisen markkinoinnin viitekehystä ei vielä ole. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jokaisen organisaation tulee pohtia omat markkinointitoimenpiteensä itse, eikä yhtä oikeaa keinoa ole. Viitekehyksen myötä digitaalista markkinointia voidaan kuitenkin tehdä systemaattisesti ja huomioida peruselementit, joita onnistunut digitaalinen markkinointi vaatii.
...
Digital marketing is a universal topic, that evolves rapidly. This means that the topic stays as an interesting topic among different organizations. The definition of digital marketing is complex. To market successfully in a digital world, the term must be understood thoroughly. There are constantly emerging new tools, frameworks and platforms for digital marketing. This creates challenges for marketers, as they should know how to select the most appropriate services for their own companies from multiple choices. The start assumption of this study was the assumption that there is not yet a competitive solution for executing successful digital marketing – or at least the knowledge has not been gathered together. The objective of the research was to create a digital marketing framework that suits for smaller organizations. The digital marketing framework was also tested in the customer organization. The research was conducted as a design science study, and the study followed design science research model. This process model includes creating an artifact, and in this research the artifact was the digital marketing framework. The created framework was the main result of this research. The framework was evaluated to be functioning in practice and the customer organization received valuable knowledge about its digital marketing. This research is also significant for science, because there is not a digital marketing framework that is suitable specifically for smaller organizations. As a conclusion, every organization should define their own marketing activities and there is not one single rule how to do digital marketing. Still, digital marketing can be executed systematically by following this framework.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
Haverila, Santeri (2024)Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta ... -
Digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli pk-yrityksille
Lipiäinen, Heini; Karjaluoto, Heikki; Hakola, Liinamaaria (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2013)Digitaalisten välineiden käyttö on tullut lähtemättömäksi osaksi ihmisten arkea, mikä on haastanut myös yritykset pohtimaan uusia keinoja tavoittaa nykypäivän digikanavissa viihtyvät asiakkaat. Nopea muutos perinteisistä ... -
Digitaalisen markkinoinnin rooli B2B-liidien hankinnassa
Varis, Noora (2023)Uusasiakashankinta on välttämätöntä yrityksen kasvulle. Markkinoinnilla on merkittävä rooli uusasiakashankinnassa, sillä markkinoinnin eri toimenpiteiden yhtenä päätavoitteena on tuottaa tarpeeksi laadukkaita liidejä ... -
Pienyrityksen liiketoiminnan parantaminen digitaalisen markkinoinnin avulla
Helander, Pirjo (2022)Digitaalisen markkinoinnin hyödyt tunnistetaan nykyisin lähes kaiken kokoisissa yrityksissä. Monissa pienyrityksissä – etenkin palveluita tarjoavissa tai pienissä kivijalkaliikkeissä, joissa ei ole verkkokauppaa ... -
Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
Lehto, Emmi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.