Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen
datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on
tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista heikkouksista ja vahvuuksista nykymuotoisissa
järjestelmissä jakaa ja hallinnoida henkilökohtaista dataa. Tutkimuksessa tullaan selvittämään, voisiko digitaalinen identiteettilompakko ratkaista nykymuotoisessa datanhallinnointijärjestelmässä havaitut puutteet. Samalla käydään läpi järjestelmän mahdollistavan
lohkoketjuteknologian toiminnallisuus ja hyödyt. Motiiveina tutkimuksen taustalla toimivat paitsi henkilökohtainen kiinnostus kuluttajadataa, identiteettilompakkoa kohtaan
sekä lohkoketjuteknologiaa koskevan tutkimuskirjallisuuden vähäisyys Suomessa.
Tutkimuksessa käsitellään aluksi mitä henkilödatalla ja tästä muodostuvalla, markkinoinnin käyttötarkoituksiin hyödynnettävällä massadatalla tarkoitetaan, sekä miten konseptit
turvallisuudesta ja yksityisyydestä kietoutuvat datasta käytävään keskusteluun. Tämän
jälkeen perehdytään tarkemmin yksilöiden oman datan hallinnoinnin mahdollistavaan
lohkoketjuteknologiaan ja sen mahdollisuuksiin. Lopuksi tutkimuksessa esitellään toteutettu kvalitatiivinen tutkimus, jossa hyödynnetään teknologian hyväksyntää selittämään
ja ennustamaan kehitettyjä mallia teknologian hyväksynnästä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5396]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lohkoketjuteknologian haasteet
Soininen, Olli (2020)Lohkoketjuteknologia on herättänyt ympärilleen suurta hehkutusta. Teknologia on ilmiönä uusi ja sen on sanottu olevan suurin juttu sitten internetin. Julkisuuteen lohkoketjuteknologia on noussut enimmäkseen kryptovaluuttojen, ... -
Lohkoketjuteknologian haasteet
Seppänen, Johannes (2021)Lohkoketjuteknologiaa on kuvattu maailmaa mullistavaksi teknologiaksi, uuden sukupolven internetiksi ja muilla ylentävillä tavoilla. On kuitenkin selvää, että näinkin uudella teknologialla on hehkutuksesta huolimatta ... -
Lohkoketjuteknologian laajamittaisen käyttöönoton kriittiset tekijät liiketoimintaympäristössä
Kolehmainen, Taija (2024)Lohkoketjuteknologia on herättänyt suurta kiinnostusta uudenlaisena tiedon tallentamisen ja siirtämisen ratkaisuna. Teknologia tunnetaan parhaiten korkean profiilin kryptovaluuttojen, kuten Bitcoinin (BTC) ja Ethereumin ... -
Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
Haverila, Santeri (2024)Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta ... -
Datan rooli markkinoinnin tekoälysovellusten implementointiprosessissa
Kantonen, Aleksi (2022)Monet teknologiset innovaatiot ovat ottaneet vahvan jalansijan markkinoinnin kentällä digitalisaation myötä. Tekoäly on yksi uusimmista ja nykypäivän trendikkäistä teknologisista ratkaisuista, joka tarjoaa markkinoinnin ...