Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä
synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi
selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen
oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muihin oppilaisiin.
Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeekhanketta
ja siihen osallistui 440 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto koostui
lukusujuvuutta ja luetunymmärtämistä mitanneiden tehtävien tuloksista, sekä
internetiä jäljittelevän arviointiympäristön synteesin laatimisen tehtävän vastauksista.
Synteesin laatimisen tehtävän vastaukset arvioitiin ja pisteytettiin pää-
asioiden löytämisen sekä yhteenvedossa lähteiden käytön ja laadun osalta. Aineisto
analysoitiin määrällisin metodein.
Tulokset osoittivat, että sekä lukusujuvuus että luetunymmärtäminen ovat
yhteydessä synteesin laatimiseen. Heikon sujuvuuden lukijat suoriutuivat muita
heikommin synteesin laatimisen kaikilla osa-alueilla. Heikosti lukemaansa
ymmärtävät suoriutuivat muita heikommin lähes kaikilla synteesin laatimisen
osa-alueilla, lukuun ottamatta yhteenvedon laatua.
Tulosten perustella voidaan todeta oppilailla olevan ylipäätänsä vaikeuksia
synteesin laatimisessa internetteksteistä, ja lisäksi synteesin laatiminen näyttäytyy
erityisen haastavana juuri niille oppilaille, joilla on haasteita lukusujuvuudessa
tai luetunymmärtämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Janhunen, Elina; Kalliomäki, Marielle (2016)Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Siuko, Juho (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ... -
Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
Koivisto, Hanna (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ... -
Literacy Skills and Online Research and Comprehension : Struggling Readers Face Difficulties
Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Leppänen, Paavo H.T. (Springer, 2019)The present study evaluated the extent to which literacy skills (reading fluency, written spelling, and reading comprehension), together with nonverbal reasoning, prior knowledge, and gender, are related to students’ online ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.