Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä
synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi
selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen
oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muihin oppilaisiin.
Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeekhanketta
ja siihen osallistui 440 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto koostui
lukusujuvuutta ja luetunymmärtämistä mitanneiden tehtävien tuloksista, sekä
internetiä jäljittelevän arviointiympäristön synteesin laatimisen tehtävän vastauksista.
Synteesin laatimisen tehtävän vastaukset arvioitiin ja pisteytettiin pää-
asioiden löytämisen sekä yhteenvedossa lähteiden käytön ja laadun osalta. Aineisto
analysoitiin määrällisin metodein.
Tulokset osoittivat, että sekä lukusujuvuus että luetunymmärtäminen ovat
yhteydessä synteesin laatimiseen. Heikon sujuvuuden lukijat suoriutuivat muita
heikommin synteesin laatimisen kaikilla osa-alueilla. Heikosti lukemaansa
ymmärtävät suoriutuivat muita heikommin lähes kaikilla synteesin laatimisen
osa-alueilla, lukuun ottamatta yhteenvedon laatua.
Tulosten perustella voidaan todeta oppilailla olevan ylipäätänsä vaikeuksia
synteesin laatimisessa internetteksteistä, ja lisäksi synteesin laatiminen näyttäytyy
erityisen haastavana juuri niille oppilaille, joilla on haasteita lukusujuvuudessa
tai luetunymmärtämisessä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605312777Use this for linking
Language
Finnish