Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Date
2016Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja
internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro
gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 sivua.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen haasteiden
yhteyttä kriittisiin arviointitaitoihin internetissä osana Suomen Akatemian rahoittamaa
eSeek-hanketta. Tavoitteena oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset arvioivat kahden
erilaisen internetsivun luotettavuutta ja miten lukemisen haasteet vaikuttavat
arviointitehtävistä suoriutumiseen. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaat perustelivat
internetsivujen luotettavuusarvioitaan ja millaisia piirteitä oli oppilaiden heikoissa
vastauksissa. Aineisto koostui 396 oppilaan internetsivujen luotettavuusarvioista, jotka
pisteytettiin välillä 0-3. Oppilaista 33 määriteltiin lukusujuvuudeltaan ja 27
luetunymmärtämiseltään heikoiksi oppilaiksi. Lukemisen taidoiltaan heikoille
oppilaille valittiin laadullisia analyyseja varten vastaavat määrät verrokkioppilaita.
Regressioanalyysi osoitti, että lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät
oppilaiden taitoja arvioida internetsivuja kriittisesti yhteensä 15,5 %. U-testi puolestaan
osoitti, että ne oppilaat, joilla oli joko lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen
haasteita selvisivät muita oppilaita heikommin kriittisen arvioinnin tehtävistä.
Kaupallisesti värittyneen sivun kriittinen arviointi oli kaikille oppilaille vaikeampaa
kuin asiantuntijasivun arvioiminen ja erityisen vaikeaa se oli oppilaille, joilla oli
lukusujuvuuden tai luetunymmärtämisen haasteita. Sisällönanalyysin mukaan kaikki
oppilaat perustelivat useimmiten luotettavuuden arviotaan vain yhtä perustetta
käyttäen. Useimmin käytetty luotettavuuden peruste oli kirjoittajan asiantuntijuus.
Tutkimus osoittaa, että kaikki oppilaat tarvitsevat kriittisten arviointitaitojen
opetusta koulussa, sillä lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen selittivät varsin vähän
kriittisen arvioinnin tehtävissä onnistumista. Opetuksessa olisikin hyvä tukea oppilaita
laadultaan ja tyyliltään erilaisten tekstien monipuolisessa arvioinnissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Vuorinen, Ann-Natalie (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Siuko, Juho (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6
Virinkoski, Riitta; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Aro, Mikko (Routledge, 2022)his study investigated special educational needs (SEN) teachers’ (n = 29) assessment practices and the accuracy of their ratings of the students’ (M age = 12.75 years, n = 55) skill levels in reading fluency and reading ... -
Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter?
Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Anmarkrud, Øistein; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier BV, 2021)This study evaluated the relation between sixth graders' (N = 426) teacher-rated difficulties in attention and executive function (EF) and their comprehension skills. Reading comprehension was assessed with a multiple-choice ...