Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHautala, Jarkko
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorSiuko, Juho
dc.date.accessioned2019-05-22T08:05:45Z
dc.date.available2019-05-22T08:05:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64100
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät tavoitteellista lukemista, mitkä silmänliikkeiden mitat heijastavat tavoitteellista lukemista ja miten tarkkaavaisuusongelmat näkyvät lukemisen tavoissa. Tähän tutkimukseen, jonka aineisto oli osa eSeek-hanketta, osallistui yhteensä 164 oppilasta, joista 52:lla oli pulmia tarkkaavaisuudessa. Tehtävänannot koostuivat neljästä lauseesta, joista yksi oli tiedonhaun kannalta relevantti ja yksi epärelevantti. Analyysimenetelmänä käytettiin lineaarista sekamallia, jonka avulla saatiin arvioidut reunakeskiarvot sekä näistä piirrettiin kuvaajat. Tulokset osoittivat, että oppilaat tunnistivat relevantit lauseet tehtävänannosta ja käyttivät niihin enemmän aikaa. Lukusujuvuudella oli merkittävin vaikuttaja kaikissa ensimmäisen katselukerran silmänliikkeisissä paitsi takaisinpaluissa. Tarkkaavaisuusongelmaiset tekivät vähemmän takaisinpaluita, joiden tekeminen johti suuremmalla todennäköisyydellä parempiin pisteisiin tiedonhauntehtävässä Tarkkaavaisuusongelmaisia tulisi opastaa monitoroimaan enemmän omaa lukemistaan, jolloin he esimerkiksi tarkistaisivat uudelleen lukemansa tekstin. Opettajien olisi tärkeää kannustaa oppilaita aina lukemaan uudestaan tärkeät kohdat tekstistä, jotta tällainen lukustrategia tulisi osaksi oppilaan toimintaa lukiessa ja tiedonhaussa.fi
dc.format.extent46
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.othertarkkaavaisuusongelmat
dc.titleTarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905222703
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysosilmänliikkeet
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysolukeminen (toiminta)
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot