Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorTurunen, Pinja
dc.date.accessioned2019-05-17T07:08:16Z
dc.date.available2019-05-17T07:08:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64026
dc.description.abstractLapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä voidaan jakaa erilaisiin luokkiin. Tässä tutkielmassa lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä on jaettu ensin sen mukaan, onko niiden päätavoitteena opettaa ohjelmointia vai onko ohjelmoinnin oppiminen sivutuote jonkin muun tavoitteen edistämiselle. Näistä päätavoitteelliset eli opettavat järjestelmät jaetaan eteenpäin ohjelmakoodin päämuodon mukaan tekstuaalisiin, visuaalisiin, tekstuaalisgraafisiin, esittäviin, konkreettisiin sekä valikollisiin ja arvollisiin ohjelmointiympäristöihin. Sivutavoitteellisissa eli voimaannuttavissa ohjelmointiympäristöissä sen sijaan hyödynnetään monimuotoisempia tapoja harjoitella ohjelmointiin liittyviä konsepteja joko käyttämällä vaihtoehtoisia tapoja ohjelmoida tai parantelemalla muita aktiviteetteja ohjelmoinnin avulla.fi
dc.description.abstractDifferent kinds of programming environments have been made for children that help them learn computational thinking, which is a useful skill for everyone. Computational thinking consists of different programming concepts and it is used, for example, in problem solving. Programming environments for children can be categorized into different groups. In this paper, programming environments for children have first been separated based on whether learning to program is the main goal or is learning to program a side product of advancing another goal. Those with learning to program as their main goal, which are called teaching systems, are further categorized based on the main form of coding into textual, visual, textual-graphical, tangible, menu-based and value-based programming environments. Those with learning to program as their secondary goal, which are called empowering systems, use more diverse ways to practice programming concepts by either using alternative ways of programming or enhancing other activities with programming.en
dc.format.extent24
dc.language.isofi
dc.subject.otherohjelmoinnillinen ajattelu
dc.titleLapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905172655
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.subject.ysoohjelmointiympäristö


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot