Suomalaisten 8.-luokkalaisten ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisen yhteys ohjelmistojen käyttöön sekä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun itsearvioituun oppimiseen
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ICILS 2018 -tutkimuksen ohjelmoinnillisen ajattelun
oppilaiskokeen tuloksien perusteella muodostettujen tasoryhmien välisiä eroja
ohjelmistojen käytössä oppitunneilla sekä itsearvioiduissa monilukutaidon, ohjelmoinnillisen ajattelun ja ohjelmoinnin oppimista koulussa. Tämän lisäksi tutkittiin, millaisia sukupuolieroja oli havaittavissa edellä esitetyissä muuttujissa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Kansainvälisen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksen ICILS 2018 -aineiston oppilaskokeen arvioinnin tuloksia sekä oppilaskyselyn vastauksia. Tasoryhmien välisiä eroja tutkittiin
keskiarvovertailuin. Erojen tilastollista merkitsevyyttä mitattiin t–testillä. Sukupuolten välisiä eroja muuttujien välillä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin avulla.
Perusohjelmistojen käytöllä sekä oppilaan itsearvioidulla monilukutaidon
oppimisella koulussa oli positiivinen yhteys ohjelmoinnillisen ajattelun taitoihin.
Yllättäen oppilaan itsearvioidulla ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisella oli negatiivinen yhteys ohjelmoinnillisen ajattelun taitoihin. Tytöistä poikia suurempi
prosenttiosuus ilmoitti oppineensa ”paljon” monilukutaidon osa-alueista koulussa, kun taas pojista suurempi prosenttiosuus ilmoitti oppineensa ”paljon” ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja koulussa.
Tutkimuksen pohjalta olisi tärkeä tutkia lisää, miksi tyttöjen itsearviot ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisesta koulussa olivat heikommat kuin poikien,
vaikka tyttöjen ohjelmoinnillisen ajattelun taidot olivat keskimäärin paremmat
kuin poikien.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen
Turunen, Pinja (2019)Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan ... -
Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018)
Leino, Kaisa; Rikala, Jenni; Puhakka, Eija; Niilo-Rämä, Mikko; Siren, Marjo; Fagerlund, Janne (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019) -
Varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyys lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisen tukemisessa
Helkkula, Erika (2023)Tarkoituksena oli tutkia, millainen minäpystyvyys varhaiskasvatuksen kasvattajilla on tukea lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyyden ... -
Thesis data: Teaching, learning and assessing CT through Scratch in primary schools
Fagerlund, Janne; Salmela, Sini (University of Jyväskylä, 2023)The empirical data comprised 4th grade students' Scratch programming work in primary school classrooms. The students participated in a 12-lesson programming course, during which they programmed mainly in pairs on the same ... -
Yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvan opetuskokeilun vaikutus oppilaiden ajattelun kehittymiseen, oppimiseen ja motivaatioon
Ilveskoski, Elina; Mikkonen, Elina (2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.