University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Lapset ja ohjelmointi : lapsille tarkoitetut ohjelmointiympäristöt ja ohjelmoinnillisen ajattelun kehittyminen

Thumbnail
View/Open
108.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Turunen, Pinja
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lapsia varten on tehty erilaisia ohjelmointiympäristöjä, jotka auttavat heitä oppimaan kaikille hyödyllistä ohjelmoinnillista ajattelua. Ohjelmoinnilliseen ajatteluun kuuluu erilaisia ohjelmoinnin konsepteja ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ongelmanratkaisuun. Lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä voidaan jakaa erilaisiin luokkiin. Tässä tutkielmassa lapsille tarkoitettuja ohjelmointiympäristöjä on jaettu ensin sen mukaan, onko niiden päätavoitteena opettaa ohjelmointia vai onko ohjelmoinnin oppiminen sivutuote jonkin muun tavoitteen edistämiselle. Näistä päätavoitteelliset eli opettavat järjestelmät jaetaan eteenpäin ohjelmakoodin päämuodon mukaan tekstuaalisiin, visuaalisiin, tekstuaalisgraafisiin, esittäviin, konkreettisiin sekä valikollisiin ja arvollisiin ohjelmointiympäristöihin. Sivutavoitteellisissa eli voimaannuttavissa ohjelmointiympäristöissä sen sijaan hyödynnetään monimuotoisempia tapoja harjoitella ohjelmointiin liittyviä konsepteja joko käyttämällä vaihtoehtoisia tapoja ohjelmoida tai parantelemalla muita aktiviteetteja ohjelmoinnin avulla. ...
 
Different kinds of programming environments have been made for children that help them learn computational thinking, which is a useful skill for everyone. Computational thinking consists of different programming concepts and it is used, for example, in problem solving. Programming environments for children can be categorized into different groups. In this paper, programming environments for children have first been separated based on whether learning to program is the main goal or is learning to program a side product of advancing another goal. Those with learning to program as their main goal, which are called teaching systems, are further categorized based on the main form of coding into textual, visual, textual-graphical, tangible, menu-based and value-based programming environments. Those with learning to program as their secondary goal, which are called empowering systems, use more diverse ways to practice programming concepts by either using alternative ways of programming or enhancing other activities with programming. ...
 
Keywords
ohjelmoinnillinen ajattelu lapset (ikäryhmät) ohjelmointi ohjelmointiympäristö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172655

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3999]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalaisten 8.-luokkalaisten ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisen yhteys ohjelmistojen käyttöön sekä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun itsearvioituun oppimiseen 

    Marttila, Milja (2022)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ICILS 2018 -tutkimuksen ohjelmoinnillisen ajattelun oppilaiskokeen tuloksien perusteella muodostettujen tasoryhmien välisiä eroja ohjelmistojen käytössä oppitunneilla sekä itsearvioiduissa ...
  • Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajakoulutuksessa : tutkimus suoravalituista historian opettajaopiskelijoista 

    Veijola, Anna (University of Jyväskylä, 2013)
  • Laskutehtävien suorittamisesta käsitteiden ymmärtämiseen : peruskoululaisen matemaattisen ajattelun kehittyminen aritmetiikasta algebraan siirryttäessä 

    Hihnala, Kauko (Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Kauko Hihnala tutki väitöstyössään peruskoulun matematiikan opiskelun ongelmia 6.-9. luokkalaisilla, erityisesti verrannollisuuden ja algebran alueilla. Hän huomasi, että oppilaiden peruslaskutaidot paranivat tasaisesti ...
  • Toimintaterapeuttien ja vanhempien yhteistyö toimintaterapiassa lapsille, joilla on CP-oireisto 

    Onkalo-Okkonen, Riitta (2017)
    Tutkimuksessa selvitettiin toimintaterapeuttien ja vanhempien välistä yhteistyötä Kelan järjestämässä vaikeavammaisten kuntoutuksessa lapsille, joilla oli CP-oireisto. Tutkimuksessa käytettiin aineistoa, joka oli kerätty ...
  • Uusi suositus lapsille ja nuorille : tunti päivässä liikkumista 

    Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija; Vasankari, Tommi; Korsberg, Minttu (Liikuntatieteellinen seura, 2021)
    Uudistunut liikkumissuositus lapsille ja nuorille suosittaa kaikille 7−17-vuotiaille monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre