Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaikkien harrastusten ja pääharrastusten lukumäärien yhteyttä kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli käytösoireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sekä prososiaalisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Tutkimuksen aineisto koostui Alkuportaat-tutkimushankkeen aikana oppilailta kerätyistä harrastuskyselylomakkeista sekä opettajien täyttämistä Strengths and Difficulties Questionnaire –lomakkeista, joissa he arvioivat oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Harrastusten lukumäärien yhteyttä sosioemotionaaliseen hyvinvointiin tarkasteltiin korrelaatiokertoimien avulla erikseen jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen osalta. Eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin tutkittiin käyttämällä Mann-Whitney U- testiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosioemotionaalisen hyvinvoinnin kannalta ei ollut merkitystä, montako harrastusta tai pääharrastusta varhaisnuorella oli. Liikuntaharrastuksilla, luovilla harrastuksilla, lukemisella ja kerhotoiminnalla oli myönteinen yhteys sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Mediaan ja moottoriajoneuvoihin liittyvillä harrastuksilla oli yhteys muun muassa yliaktiivisuuden suurempaan esiintyvyyteen, mikä aiempien tutkimusten perusteella voi selittyä mielenkiinnon suuntautumisella eikä välttämättä näiden harrastusten vaikutuksen kautta. Eri harrastusten myönteisiä yhteyksiä hyvinvoinnille voidaan hyödyntää tarjoamalla varhaisnuorille mahdollisuus niihin harrastuksiin, jotka tukevat kohdennetusti heidän hyvinvointiaan.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puberteetin ajoittumisen ja tempon yhteys sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaisnuoruudessa
Alaluusua, Essi; Yli-Nikkola, Elina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin puberteetin ajoittumisen ja tempon yhteyttä sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaisnuoruudessa koulusiirtymän aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen TIKAPUU ... -
Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
Suninen, Salli-Maria (2021)Vanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. ... -
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Arjessa jaksaminen 11-14 -vuotiaiden joukkuevoimistelijoiden kokemana
Taskinen, Anna-Elina (2014)Taskinen, Anna-Elina. ARJESSA JAKSAMINEN 11–14-VUOTIAIDEN JOUKKUEVOIMISTELIJOIDEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 117 sivua. Tutkimuksen lähtökohtana toimi ... -
Lukemisen jatkuvuus aikuisiässä ja sen yhteys noin 60-vuotiaiden mielen hyvinvointiin
Huupponen, Irene (2022)Suomalaiset aikuiset lukevat paljon kirjoja ja lehtiä kansainvälisesti verrattuna. Luettujen kirjojen määrä on kuitenkin vähentynyt. Korkean koulutustason ja naissukupuolen on havaittu olevan yhteydessä suurempaan luettujen ...