dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Vainikka, Nina | |
dc.contributor.author | Tuuri, Heini | |
dc.date.accessioned | 2019-05-17T06:49:44Z | |
dc.date.available | 2019-05-17T06:49:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64019 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaikkien harrastusten ja pääharrastusten lukumäärien yhteyttä kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli käytösoireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sekä prososiaalisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Tutkimuksen aineisto koostui Alkuportaat-tutkimushankkeen aikana oppilailta kerätyistä harrastuskyselylomakkeista sekä opettajien täyttämistä Strengths and Difficulties Questionnaire –lomakkeista, joissa he arvioivat oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Harrastusten lukumäärien yhteyttä sosioemotionaaliseen hyvinvointiin tarkasteltiin korrelaatiokertoimien avulla erikseen jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen osalta. Eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin tutkittiin käyttämällä Mann-Whitney U- testiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosioemotionaalisen hyvinvoinnin kannalta ei ollut merkitystä, montako harrastusta tai pääharrastusta varhaisnuorella oli. Liikuntaharrastuksilla, luovilla harrastuksilla, lukemisella ja kerhotoiminnalla oli myönteinen yhteys sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Mediaan ja moottoriajoneuvoihin liittyvillä harrastuksilla oli yhteys muun muassa yliaktiivisuuden suurempaan esiintyvyyteen, mikä aiempien tutkimusten perusteella voi selittyä mielenkiinnon suuntautumisella eikä välttämättä näiden harrastusten vaikutuksen kautta. Eri harrastusten myönteisiä yhteyksiä hyvinvoinnille voidaan hyödyntää tarjoamalla varhaisnuorille mahdollisuus niihin harrastuksiin, jotka tukevat kohdennetusti heidän hyvinvointiaan. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen hyvinvointi | |
dc.subject.other | vahvuudet | |
dc.title | Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905172648 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vaikeudet | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | varhaisnuoret | |
dc.subject.yso | harrastukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |