Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorVainikka, Nina
dc.contributor.authorTuuri, Heini
dc.date.accessioned2019-05-17T06:49:44Z
dc.date.available2019-05-17T06:49:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64019
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaikkien harrastusten ja pääharrastusten lukumäärien yhteyttä kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli käytösoireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sekä prososiaalisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Tutkimuksen aineisto koostui Alkuportaat-tutkimushankkeen aikana oppilailta kerätyistä harrastuskyselylomakkeista sekä opettajien täyttämistä Strengths and Difficulties Questionnaire –lomakkeista, joissa he arvioivat oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Harrastusten lukumäärien yhteyttä sosioemotionaaliseen hyvinvointiin tarkasteltiin korrelaatiokertoimien avulla erikseen jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen osalta. Eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin tutkittiin käyttämällä Mann-Whitney U- testiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosioemotionaalisen hyvinvoinnin kannalta ei ollut merkitystä, montako harrastusta tai pääharrastusta varhaisnuorella oli. Liikuntaharrastuksilla, luovilla harrastuksilla, lukemisella ja kerhotoiminnalla oli myönteinen yhteys sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Mediaan ja moottoriajoneuvoihin liittyvillä harrastuksilla oli yhteys muun muassa yliaktiivisuuden suurempaan esiintyvyyteen, mikä aiempien tutkimusten perusteella voi selittyä mielenkiinnon suuntautumisella eikä välttämättä näiden harrastusten vaikutuksen kautta. Eri harrastusten myönteisiä yhteyksiä hyvinvoinnille voidaan hyödyntää tarjoamalla varhaisnuorille mahdollisuus niihin harrastuksiin, jotka tukevat kohdennetusti heidän hyvinvointiaan.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersosioemotionaalinen hyvinvointi
dc.subject.othervahvuudet
dc.titleHarrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905172648
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovaikeudet
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.subject.ysoharrastukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot