Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSivunen, Anu
dc.contributor.authorHeikkinen, Lotta
dc.date.accessioned2019-05-15T09:54:03Z
dc.date.available2019-05-15T09:54:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63974
dc.description.abstractTämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla keväällä 2018. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, joiden henkilökohtaisista Instagram-profiileista keskusteltiin ja joita myös tarkasteltiin. Tutkimuksen teoriapohjana toimi Sandra Petronion yksityisyyden hallinnan teoria (2002), mutta analyysi toteutettiin teoriaohjautuvan ja aineistolähtöisen analyysin välimuotona. Viestinnän ammattilaiset merkityksentävät yksityisyysrajat Instagramissa keinoksi hallita itsestään jaettavaa tietoa, luonteeltaan muuttuviksi ja osaksi viestinnän asiantuntijuutta. He hallitsevat näitä rajoja työtä ja vapaa-aikaa yhdistäen tai erottaen, itsestä annettavaa mielikuvaa rakentaen, viestinnän osaamistaan kasvattaen ja vuorovaikutussuhteitaan kehittäen. Yksityisyysrajat ovat luonteeltaan yksilöllisiä, mutta myös vahvasti sosiaalisia. Viestinnän ammattilaiset tunnistavatkin yksityisyysrajojensa olevan monien odotusten ja vaikutusten alaisia, mikä aiheuttaa heissä ristiriitaisiakin kokemuksia yksityisyyden hallinnan näkökulmasta. Viestinnän ammattilaisten yksityisyyden hallinta Instagramissa tasapainoileekin yksilön itsensä ja muiden palvelemisen sekä harkitun ja spontaanin julkaisemisen välillä. Tämä tutkimus antaa ymmärrystä yksityisyydelle annetuista yksilöllisistä merkityksistä ja sen hallitsemistavoista yksityisyysasetuksiltaan joustavissa sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa. Työyhteisöjen ja ammattikuntien kokemat odotukset henkilökohtaisten sosiaalisen median profiilien sisällöntuotannolle nostavat esiin monia eettisiä ja käytännöllisiä kysymyksiä. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa eri aloille ja tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa työyhteisöissä muun muassa työhyvinvoinnin ja tasa-arvon edistämiseksi.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherviestinnän ammattilaiset
dc.subject.otheryksityisyyden hallinnan teoria
dc.titleViestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152620
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysoyksityisyys
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoammattilaiset
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot