Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tunnetuksi tulleiden lifestylebloggaajien yksityisyyden hallinnan dynamiikkaa selvittämällä, millaisia ovat heidän käsityksensä yksityisyydestä sekä tunnettuuden ja yksityisyyden hallinnan kytkeytymisestä toisiinsa. sekä mitkä ovat heidän yksityisyyden hallintansa strategiat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla ja analysoitiin teemoittelemalla käyttäen analyysimuotona teoriaohjaavaa analyysia.
Tuloksista selvisi, että bloggaajien käsitysten mukaan kasvokkainen vuorovaikutustilanne ja teknologiavälitteinen vuorovaikutus nähtiin yksityisyyden hallinnan näkökulmasta samoin. Bloggaajien käsityksissä painottui läheisiä koskevan tiedon yksityisyys sekä kanssaomistajuus ja nykyhetki koettiin menneisyyttä yksityisempänä ja tulevaisuus nykyisyyttä yksityisempänä. Tunnettuuden koettiin lisäävän mm. blogiyhteistyöhön liittyviä valinnan mahdollisuuksia. Bloggaajien käsityksissä oli lisäksi havaittavissa henkilöbrändäyksen piirteitä ja blogi nähtiin ydinfunktionsa lisäksi avoimena CV:nä/portfoliona. Teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen kanavat ja tunnettuus vaikuttavat bloggaajien käsitysten mukaan edellyttävän perinteistä itsestäkertomista. Tuloksista heijasteli myös paine kertoa yksityisiä asioita yleisöjen mielenkiinnon ylläpitämiseksi.
Tutkimus löysi seitsemän (7) bloggaajien käsityksiin perustuvaa bloggaajaprofiilia (altruistinen, vastavuoroisesti altruistinen, strategisesti itsestäkertova, suojeleva, avoin, sulkeutunut ja selektiivinen), joilla on erilaiset yksityisyyden hallinnan strategiat ja jotka ovat samassa yksilössäkin, eri tilanteissa ja konteksteissa käytössä olevia strategioita, joissa yksityisyyden rajoja muutettiin mm. altruismin tai vastavuoroisen altruismin motivoimina.
Tämä tutkimus kumoaa aiemman käsityksen siitä, että itsestä kerrottaisiin yksityisempää tietoa teknologiavälitteisesti kuin kasvotusten. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnettuus sekä haastaa että mahdollistaa tehokkaan yksityisyyden hallinnan, ja yksityisen tiedon kertominen on omaksuttu osaksi bloggaamista ja sitä käytetään strategisesti suosion ylläpitämiseen sekä kaupallisten ja ammatillisten intressien saavuttamiseen. Tutkimus antaa viitteitä myös siitä, että blogosfäärin horisontaalinen vuorivaikutus olisi vähentymässä bloggaajien tunnettuuden mukanaan tuomien ajankäytön haasteiden vuoksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen intranetin käyttö organisaation vuorovaikutusympäristönä : asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia
Kolehmainen, Inka; Korhonen, Anssi (2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen intranetin käyttöä organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla asiantuntijatyötä tekevien ... -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012) -
Näkyvää ja kestävää vuorovaikutusta : vuorovaikutusteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työyhteisöviestintään
Kujala, Laura; Yli-Knuuttila, Helmi (2017)Tämän pro gradu -tutkielman kokonaistavoitteena on syventää ymmärrystä ja lisätä asiantuntemusta teknologiavälitteisestä vuorovaikutuksesta työyhteisöviestinnässä. Tässä tutkielmassa pyritään myös kehittämään uutta tietoa ... -
Bloggaajan vuorovaikutusroolit suosituissa blogeissa
Mäenpää, Jaana (2016)Maisterintutkielma käsittelee kielellisesti ilmenevää vuorovaikutusta ja bloggaajalle rakentuvia rooleja suosituissa blogeissa. Tavoitteena on selvittää, millaiset kielelliset keinot toimivat roolien rakentajina. Lukijan ... -
Information sharing in the era of social media
Jin, Xueyu (University of Jyväskylä, 2016)Social media has become ubiquitous in just a few years. Their success depends on users’ willingness to continue investing their time and attention in this media and share their knowledge with each other in the absence of ...