Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorSiponen, Piia
dc.date.accessioned2019-05-15T09:30:24Z
dc.date.available2019-05-15T09:30:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63965
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi on käytännössä yksi vaikuttavimmista pedagogisista keinoista ohjata opetus-, opiskelu- ja oppimisprosesseja, joten tästä syystä opettajien kokemusten tutkiminen aiheesta on tärkeää. Tutkimukseni on laadullinen, jossa on sovellettu fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä. Tutkimukseni aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin merkitysanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että opettajat käyttävät arjessa monipuolisesti erilaisia arviointikäytänteitä. Opettajilla oli myös käytössään monipuolisesti erilaisia arvioinnin välineitä, joiden avulla he keräävät arviointitietoa oppilaan osaamisesta ja edistymisestä. Tuloksista myös ilmeni, että opettajat kokevat arvioinnilla olevan merkittävää vaikutusta oppilaan oppimiseen ja sen edistämiseen. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että opettajat pitävät arviointia tärkeänä osana opetustyötä, mutta toisaalta kokevat sen haasteelliseksi.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152612
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot