Varhaislapsuuden lukuhetket tukevat lukutaitoa
Lerkkanen, M.-K., Salminen, J., & Pakarinen, E. (2018). Varhaislapsuuden lukuhetket tukevat lukutaitoa. Onnimanni, 2018(1-2), 20-26.
Published in
OnnimanniDate
2018Discipline
KasvatuspsykologiaKasvatustiedeVarhaiskasvatusKasvatuspsykologiaEducationEarly Childhood EducationCopyright
© 2018 kirjoittajat ja Lastenkirjainstituutti
Suomalaiset vanhemmat arvostavat luk
emista
. He myös
mielellään
vahvistavat
lastensa
kiinnostusta
lukemis
ta kohtaan
tietoisesti
ja
tiedostamattaan
jo paljon ennen
varsinaista
koulun alk
ua
. Lapselle voidaan
esimerkiksi
lukea iltasatua ääneen, käydä
yhdessä
kirjastossa,
ostaa la
sten
kirjoja tai tilata lastenlehtiä luettavaksi.
Näin
pieni lapsi altistuu ko
tona
kielellisille virikkeille ja tutustuu tekstin käytäntöihin ja periaatteisiin
varhaislapsuudessa
.
Publisher
LastenkirjainstituuttiISSN Search the Publication Forum
0782-1387Keywords
Dataset(s) related to the publication
https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741Lerkkanen, Marja-Kristiina, Pakarinen, Eija (2021). Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI). V. 31.7.2021. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28893461
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Varhaislapsuuden motoristen toimintojen yhteys myöhemmin opittuihin motorisiin taitoihin
Hietala, Miia (2014) -
Vapaaehtoiset lukutaitoa tukemassa : lukutuokioiden rakenne ja lukumummien pedagogiset keinot lukumummi ja -vaari -toiminnassa
Mäenpää, Laura (2018)Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan ... -
Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi
Kananen, Laura (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Elämme voimakkaasti kirjallisia taitoja korostavassa yhteiskunnassa, jonka toimintaan aktiivisesti osallistuminen edellyttää monenlaista kirjallista osaamista. Mitä tämä tarkoittaa lukemiseen ja kirjoittamiseen harjaantumattoman ... -
Kohti kriittistä lukutaitoa Tatun ja Patun kanssa
Pesonen, Jaana (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Tässä artikkelissa tarkastellaan lastenkirjoja, jotka eivät myötäile valtakulttuurin normeja, vaan haastavat lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja. Tarkastelussa ovat niin jouluströsseli, ...