Lukemattomat mahdollisuudet -hanke aktivoi yleisiä kirjastoja tukemaan nuorten aikuisten lukutaitoa
Marttinen, H. (2019). Lukemattomat mahdollisuudet -hanke aktivoi yleisiä kirjastoja tukemaan nuorten aikuisten lukutaitoa. Kielikukko, 39(1), 6-10. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202019%20www.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Finra ry, 2019.
Lasten ja nuorten heikkenevä lukutaito on viime vuosina herättänyt huolta niin tieteellisessä
kuin julkisessa keskustelussa. Herättelijöinä ovat toimineet ennen kaikkea Pisa-tutkimukset, jotka ovat raportoineet suomalaisnuorten peruskoulussa saavutetun lukutaidon laskusta. Vaikka
Suomi sijoittuukin edelleen kärkijoukkoon, esimerkiksi ero erinomaisesti ja heikosti lukevien
välillä on kasvanut, samoin kuin erot tyttöjen ja poikien välillä. (Vettenranta ym. 2016, 25–27,
37–38.) Lukutaidon heikkouksiin ja lukivaikeuksiin puuttuminen on välttämätöntä, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa lukemattomuuden kierre katkaistaan, sen parempi. Heikko lukutaito kaventaa huomattavasti nuorten mahdollisuuksia siirryttäessä peruskoulusta jatkokoulutukseen
ja edelleen työelämään ja näin ollen myös mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa. (Esim. Lukukeskus 2017.) Yhteiskunnan digitalisoituminen ei vähennä lukutaidon merkitystä, vaan se on omalta osaltaan luomassa uudenlaista lukutaidottomuutta (ks. esim. Lehti ym.
2018). Tekstimuodot moninaistuvat ja luetun ymmärtäminen tulee yhä tärkeämmäksi. Samanaikaisesti digitaalisuus ja ennen kaikkea tekstien monimuotoisuus ja monimediaisuus voi auttaa
nuoria löytämään myös perinteisemmän lukemisen.
...
Julkaisija
FinRA ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28943184
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaikki mahdollisuudet avoinna : rahadiskurssit nuorten aikuisten podcasteissa
Koskela, Weera (2020)Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee, minkälaisia rahadiskursseja eli rahasta puhumisen tapoja kahden suomalaisen podcastin rahaa ja varallisuutta käsittelevissä jaksoissa esiintyy. Analyysityökaluna toimii diskurssintutkimukseen ... -
Ryhmämuotoisuuden mahdollisuudet kuntoutuksessa nuorten aikuisten kuvaamana
Moilanen, Johanna; Malinen, Kaisa; Paltamaa, Jaana; Lautamo, Tiina (Nuorisotutkimusseura, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten näkemyksiä ryhmämuotoisuuden mahdollisuuksista kuntoutuksessa. Tutkimuksen aineisto koostuu sosiaalista ja ammatillista ... -
Public libraries, literary art activities and social inclusion
Kleemola, Hanna (International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), 2019)This paper focuses on literary art activities in public libraries. The aim is to stimulate discussion on how literary art activities can promote socially sustainable development, a sense of community, and social inclusion. ... -
"Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa
Järvenpää, Kristiina (2016)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin ... -
Literacy Skills as Local Intangible Capital : The History of a Rural Lending Library c. 1860–1920
Kotilainen, Sofia (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.