Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, millaiset toiminnalliset opetusmenetelmät toimivat parhaiten peruskoulun 1. luokan oppilaiden opetuksessa, ja miten oppilaat itse kokivat toiminnallisuuteen perustuvat opetuksen.
Tutkimuksen empiirinen osa oli viiden viikon ajan kokoontunut ruotsin kielikerho, Svenska klubben, jossa opetin ruotsia toiminnallisesti tunnin ajan kahdesti viikossa. Opetuksessa käytin sosiaalisiin, kinesteettisiin ja digitaalisiin menetelmiin kuuluvia harjoitteita. Opetusjakson lopuksi keräsin oppilaiden näkemykset kyselylomakkeen avulla, ja vastauksia tuki vanhempien täyttämä lomake. Oppilaiden osaamista mittasin Internet-pohjaisella oppimispelillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat pitävät eniten niistä opetusmenetelmistä, joissa työskennellään yhdessä toisten kanssa. Tehtävätyypillä ei tällöin ole merkitystä. Lasten vanhempien havainnot olivat, että lapset olivat pitäneet ruotsin opiskelusta. Tutkimuksessa saatiin lisäksi tietoa siitä, että oppilaat olivat oppineet jonkin verran ruotsia lyhytkestoisen opetusjakson aikana. Numerot, tervehdykset ja itsensä esitteleminen opittiin parhaiten; väreihin, eläimiin ja ruokiin liittyvästä sanastosta noin puolet. Oppilaat näkevät vanhempien vastausten perusteella itsensä kielenoppijoina hyvin positiivisesti ja asennoituminen ruotsin kieleen on myönteistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Ågren, Jutta; Äyräväinen, Helka (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä ... -
Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
Tammela, Johan (2014)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ... -
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...