Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä yhteiseen sähköiseen aikakauslehteen. Opetuskokeilun lähtökohtina toimivat muun muassa lukion uusi opetussuunnitelma, tehtäväpohjainen kielenoppiminen, kollaboratiivinen oppiminen sekä mahdollisuus yksilöllistämiseen. Tutkimuksen aineisto koostui 13 opiskelijan vastauksesta sähköiseen kyselylomakkeeseen sekä kahdesta ryhmäkeskustelusta, joihin molempiin osallistui kolme kyselylomakkeeseen vastannutta opiskelijaa.
Suurin osa opiskelijoista piti opetuskokeilua mukavana ja voisi kuvitella osallistuvansa vastaavanlaiseen projektiin tulevaisuudessakin. Esimerkiksi valinnanvapaus työskentelyssä koettiin mieluisaksi, ja suurin osa opiskelijoista koki, että vaikutusmahdollisuudet lisäsivät heidän motivaatiotaan projektiin. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa projektin aikana uusia ruotsinkielisiä sanoja, mitä itse tekeminen ryhmäkeskusteluiden mukaan edisti. Suurin osa koki lisäksi oppineensa kirjoittamistaitoa, ruotsin kielioppia sekä uutta jostakin aiheesta. Valtaosa opiskelijoista koki hyödyntäneensä projektin aikana tiedonhakutaitoja sekä keskustelutaitoja. Lisäksi liki puolet vastasi hyödyntäneensä keskustelutaitoja ja luovuutta. Projektin aikana opiskelijoiden oli tarkoitus antaa toisilleen vertaispalautetta, mutta se ei onnistunut suunnitellusti. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että opiskelijat pitävät vertaispalautetta yleisesti hyödyllisenä ja arvokkaana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ... -
Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder
Mönkkönen, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, ... -
"Oppisi ruotsia erilaisissa tilanteissa ja oppisi hyödyntämään monia eri taitoja" : en studie om integrering av svenska som B1-språk i andra skolämnen
Palojärvi, Essi (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää sekä oppilaiden että opettajien käsityksiä oppiainerajat ylittävästä oppimisesta eli eheyttämisestä toiminnallisesti ruotsin kielessä. Tutkimusta varten luotiin kaksi erilaista ... -
Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
Mäkäräinen, Venla (2018)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.