Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
Tekijät
Päivämäärä
2014Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä
sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi.
Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla
on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten opettajat ottavat huomioon tällaiset
oppilaat kielenopetuksen eri osa-alueilla, miten opettajien mielestä S2-oppilaat voisi
ylipäänsä huomioida ruotsin- ja saksanopetuksessa sekä miten opettajat hyödyntävät
S2-oppilaiden kielitaitoa ja kulttuurikokemusta opetuksessaan.
Tutkimukseni oli pääosin määrällinen, mutta myös laadullisia tutkimusmenetelmiä
käytettiin jonkin verran. Opettajat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli omat osionsa
ruotsin- ja saksanopettajille – eli ne opettajat, jotka opettivat sekä ruotsia että saksaa,
vastasivat lomakkeen molempiin osioihin. Täten yhteensä 64 ruotsinopettajaa sekä 38
saksanopettajaa vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin
kuvailevaa analyysia käyttäen, jossa tärkeintä oli selvittää vastausten jakautuminen.
Lisäksi laskettiin keskiarvot ruotsin- ja saksanopettajien vastauksille niihin
kysymyksiin, joissa käytettiin Likert-asteikkoa (1–5). Täten pystyttiin tekemään myös
vertailua ruotsin- ja saksanopettajien vastausten välillä.
Opettajien antamista vastauksista selvisi mm., että ruotsin- ja saksanopettajilla on
yleensä vähintään neutraaleja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta, monilla jopa
positiivisia tai hyvin positiivisia. Saksanopettajien kokemukset olivat keskimäärin
positiivisempia kuin ruotsinopettajien. Opettajat eivät keskimäärin kuitenkaan
erityisellä tavalla huomioi S2-oppilaita opetuksessaan kuin korkeintaan silloin tällöin,
eivätkä myöskään usein hyödynnä S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurikokemuksia.
Sekä ruotsin- että saksanopettajien mukaan S2-oppilaat voisi tarpeen tullen huomioida
opetuksessa mm. ohjeistamalla oppilasta vertaamaan kohdekieltä omaan
äidinkieleensä, antamalla tarpeen mukaan lisätukea sekä käyttämällä erilaisia
opetusmetodeja, mm. kuvia opetuksessa. S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurituntemusta
voisi opettajien mielestä hyödyntää opetuksessa mm. silloin, kun tehdään vertailua
kielten ja kulttuurien välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder
Mönkkönen, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Ågren, Jutta; Äyräväinen, Helka (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
Nyfinlandssvenskarna : språklig identitet hos invandrare som integrerat sig i det finska samhället på svenska
Moilanen, Hanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on saada tarkempaa tietoa maahanmuuttajien kielellisestä identiteetistä. Keskityn tutkimuksessani maahanmuuttajiin, jotka ovat oppineet valtakunnallisen vähemmistökielen ruotsin, joka on heidän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.