Lukijat sanaston monimuotoisuutta määrittämässä : leksikaalisen diversiteetin tarkastelua määrällisen ja laadullisen tutkimuksen rajapinnassa
Honko, M., Jarvis, S., & Vainio, S. (2019). Lukijat sanaston monimuotoisuutta määrittämässä : leksikaalisen diversiteetin tarkastelua määrällisen ja laadullisen tutkimuksen rajapinnassa. Virittäjä, 123(1), 44-78. https://doi.org/10.23982/vir.59025
Published in
VirittäjäDate
2019Copyright
© Kirjoittajat & Kotikielen Seura, 2019
Artikkelissa tarkastellaan leksikaalisen diversiteetin eli tekstin sanastollisen monimuotoisuuden rakentumista. Tavoitteena on esitellä leksikaalisen diversiteetin tutkimuksen metodiikkaa ja osoittaa sen potentiaali kielitaidon arvioinnin välineenä. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka yksilöllisiä arvioijien käsitykset tietyn tekstin sanastollisesta monimuotoisuudesta ovat, missä määrin arvioijien käsityksiä voidaan selittää tekstien sanastollisilla piirteillä ja mitkä näistä piirteistä ovat käsitysten selittäjinä tärkeimpiä.
Artikkelissa leksikaalista diversiteettiä tutkitaan tekstejä ja niiden tulkintaa vertailemalla. Aineisto koostuu koululaisten kirjoittamista kertomusteksteistä ja aikuisten lukijoiden teksteille antamista sanastollisen monimuotoisuuden arvioista. Kunkin tekstin (yht. 60) arvioi 23 arvioijaa, joiden vastausten yhdenmukaisuutta tarkasteltiin tilastollisesti. Tämän jälkeen selvitettiin tätä tutkimusta varten rakennetun tilastollisen mallin avulla, millaisiin sanastollisiin piirteisiin inhimilliset arvioijat kiinnittävät huomiota tekstien sanastollista monimuotoisuutta arvioidessaan.
Tulokset osoittavat, että arvioijien käsitykset yksittäisten tekstien sanastollisesta monimuotoisuudesta ovat hyvin yhdenmukaisia (Cronbachin alfa = 0,959). Arviointien luotettavuutta lisää se, että arvioitavien tekstien suuresta määrästä huolimatta kaikki arvioijat suorittivat tehtävän loppuun saakka eikä arviointilinja olennaisesti muuttunut tehtävän aikana. Leksikaalisen diversiteetin määrittelyn kannalta on olennaista, että tekstien yksittäisistä sanastollisista muuttujista neljä riittää selittämään lähes kolme neljäsosaa (n. 73 %) arvioiden vaihtelusta. Tutkitun aineiston perusteella lukijoiden tulkinta tekstin sanastollisesta monimuotoisuudesta tukeutuu vahvasti 1) tekstin eri sanojen määrään (runsaus), 2) tietyn sanan esiintymien välisiin etäisyyksiin tekstissä (sironta), 3) sanojen laatuun (erityisyys) sekä 4) tekstin sanastolliseen tiheyteen (vaihtelevuus), joka perustuu uusien sanojen tasaiseen ilmaantumiseen tekstissä.
...


Publisher
Kotikielen seuraISSN Search the Publication Forum
0042-6806Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28982639
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Myöhempi kielenkehitys : sanatiedosta rakenne- ja tekstitietoon
Pajunen, Anneli; Honko, Mari (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
School‐entry language outcomes in late talkers with and without a family risk of dyslexia
Caglar‐Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård‐Nilssen, Trude (John Wiley & Sons, 2021)Children with familial risk (FR) of dyslexia and children with early language delay are known to be at risk for later language and literacy difficulties. However, research addressing long‐term outcomes in children with ... -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Puhutun kielen variantit resurssina monikielisten koululaisten kirjoitelmissa
Halonen, Mia (Kotikielen seura, 2009)Artikkelissa tarkastellaan Helsingin puhutun kielen variantteja monikielisten kuudesluokkalaisten kielitaitotestiin liittyvien kirjoitelmien kielellisenä resurssina. Siinä esitellään, millaisia puhutun kielen piirteitä ...