Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorMäkimattila, Oskari
dc.date.accessioned2019-05-02T07:05:02Z
dc.date.available2019-05-02T07:05:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63691
dc.description.abstractVideopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videopelien hyödyntäminen kouluissa on jäänyt varsin vähäiseksi. Mitä mieltä peleistä ovat opettajat, jotka viime kädessä opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yläkoulujen englannin opettajat ajattelevat videopeleistä opetuksessa, kuinka yleistä pelien käyttö opetuksessa on, kuinka videopelejä hyödynnetään opetuksessa ja minkälaisia esteitä pelien käytölle on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä kyselyllä, johon saatiin 83 vastausta, että haastatteluilla, joihin osallistui viisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenikäisiä opettajia ympäri Suomea ja valtaosa heistä oli naisia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa pääsääntöisesti myönteisesti ja että noin puolet opettajista käytti videopelejä opetuksessaan ainakin jossain muodossa. Peleissä havaittiin monia hyviä puolia ja mahdollisuuksia, mutta myös heikkouksia. Pelit nähtiin yhtenä opetusta täydentävänä työkaluna, mutta samalla korostettiin, etteivät ne voi korvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien käyttöön liittyviä ongelmia olivat opettajien mukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sekä tarvittavan laitteiston puute.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherviews
dc.titleVideo games in English teaching : teachers' views
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905022368
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot