University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Video games in English teaching : teachers' views

Thumbnail
View/Open
237.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkimattila, Oskari
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videopelien hyödyntäminen kouluissa on jäänyt varsin vähäiseksi. Mitä mieltä peleistä ovat opettajat, jotka viime kädessä opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yläkoulujen englannin opettajat ajattelevat videopeleistä opetuksessa, kuinka yleistä pelien käyttö opetuksessa on, kuinka videopelejä hyödynnetään opetuksessa ja minkälaisia esteitä pelien käytölle on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä kyselyllä, johon saatiin 83 vastausta, että haastatteluilla, joihin osallistui viisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenikäisiä opettajia ympäri Suomea ja valtaosa heistä oli naisia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa pääsääntöisesti myönteisesti ja että noin puolet opettajista käytti videopelejä opetuksessaan ainakin jossain muodossa. Peleissä havaittiin monia hyviä puolia ja mahdollisuuksia, mutta myös heikkouksia. Pelit nähtiin yhtenä opetusta täydentävänä työkaluna, mutta samalla korostettiin, etteivät ne voi korvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien käyttöön liittyviä ongelmia olivat opettajien mukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sekä tarvittavan laitteiston puute. ...
Keywords
views opettajat oppiminen kieltenopetus videopelit opetus teachers learning language teaching video games teaching and instruction
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022368

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning 

    Tauriainen, Emilia (2022)
    Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. ...
  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." 

    Putz, Juho (2016)
    Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre