Video games in English teaching : teachers' views
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä
pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina
on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä
huolimatta videopelien hyödyntäminen kouluissa on jäänyt varsin vähäiseksi. Mitä mieltä peleistä
ovat opettajat, jotka viime kädessä opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta
aihetta ei ole juurikaan tutkittu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yläkoulujen englannin opettajat
ajattelevat videopeleistä opetuksessa, kuinka yleistä pelien käyttö opetuksessa on, kuinka
videopelejä hyödynnetään opetuksessa ja minkälaisia esteitä pelien käytölle on. Tutkimuksen
aineisto kerättiin sekä kyselyllä, johon saatiin 83 vastausta, että haastatteluilla, joihin osallistui
viisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenikäisiä opettajia ympäri Suomea ja valtaosa heistä
oli naisia.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa pääsääntöisesti
myönteisesti ja että noin puolet opettajista käytti videopelejä opetuksessaan ainakin jossain
muodossa. Peleissä havaittiin monia hyviä puolia ja mahdollisuuksia, mutta myös heikkouksia.
Pelit nähtiin yhtenä opetusta täydentävänä työkaluna, mutta samalla korostettiin, etteivät ne voi
korvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien käyttöön liittyviä ongelmia olivat opettajien
mukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sekä tarvittavan laitteiston puute.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
English preservice teachers’ views on game-enhanced language learning
Tauriainen, Emilia (2022)Sekä opettajien ja oppilaiden mielipiteisiin liittyen videopeleihin ja kielen oppimiseen on jo tällä varsin nuorella tutkimusalalla keskitytty, joten tämä tutkimus pyrkii saamaan tulevien opettajien äänen tulla kuuluksi. ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...