Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorEllilä, Juho
dc.date.accessioned2019-04-26T06:24:53Z
dc.date.available2019-04-26T06:24:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63632
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja miksi tunnetaitojen harjoittelu soveltuu lukion musiikkikasvatukseen. Tutkimuksen kohteena oli erään varsinaissuomalaisen lukion toisen pakollisen musiikinkurssin opiskelijat. Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivi- sena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti kurssille opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla. Musiikkia kuunneltiin ja improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua ohjattiin tunnetaitoja ja musiikillista tunteiden säätelyä. Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu osaksi lukion musiikkikasvatusta. Tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla oli jo ennen tutkimusta käsitys musiikin ja tunteiden välisestä suhteesta ja tunteiden säätelystä. Tunnetaitojen harjoittelu oli mielekästä vaihtelua tavallisille musiikintunneille. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu opiskelijoiden mielestä osaksi lukion musiikkikasvatusta. Metodi on myös lukion opetussuunnitelman perusteet 2016 mukainen.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.titleTunnetaitojen harjoittelu lukion musiikkikasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904262293
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot