University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tiedonhankinta- ja -hallintataidoistaan sekä niiden soveltamisesta kouluopetuksessa

Thumbnail
View/Open
873.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Seuranen, Johanna
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tiedonhankinta- ja -hallintataidot ovat nousseet nyky-yhteiskunnassa keskeisiksi tulevaisuuden taidoiksi, joita yksilö tarvitsee toimiakseen yleistyvissä digitaalisissa ympäristöissä. Opettajat kohtaavat ammattiurallaan sellaisia tilanteita, joissa he tarvitsevat tiedonhankinta- ja -hallintataitoja esimerkiksi etsiäkseen tietoa mielen hyvinvoinnista tukitoimien suunnittelua varten tai oppilaan ohjaamiseksi avun piiriin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on heidän omista tiedonhankinta- ja -hallintataidoistaan ja miten he hyödyntäisivät näitä taitoja kouluopetuksessa etenkin mielen hyvinvointia käsitteleviin sivustoihin ja sovelluksiin kohdistuvassa tiedonhankinnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena aineistolähtöisestä näkökulmasta kerätystä tutkimusaineistosta. Tutkimusaineisto koostui 19 luokanopettajaopiskelijan tuottamasta materiaalista heidän opintoihinsa kuuluneella, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä terveystiedon oppiaineita integroineella yliopistokurssilla. Tutkimusaineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksena tutkimusaineistosta muodostettiin hyvien, keskinkertaisten ja heikkojen tiedonhankinta- ja -hallintataitojen osaamisprofiilit, jotka kuvaavat opettajaopiskelijoiden käsityksiä heidän tiedonhankinta- ja -hallintataidoistaan. Tiedonhankinta- ja -hallintataitojen osaamisprofiileissa on esillä sekä eroavaisuuksia että samankaltaisuuksia siinä, miten opettajaopiskelijat näkevät omat tiedonhankinta- ja -hallintataitonsa. Opettajaopiskelijoiden mukaan opettajan tulisi tiedostaa omat tiedonhankinta- ja -hallintataitonsa, koska heidän tulee osata ohjata oppilaitaan hallitsemaan näitä taitoja. Opettaja voi esimerkiksi käyttää etsimäänsä tietoa oppilaan mielen hyvinvoinnista nousseen huolen perustelemisessa. Tiedonhankinta- ja hallintataidot nähtiin tämän tutkimuksen perusteella arvokkaina, tulevaisuuden ympäristöissä tarvittavina taitoina, joita opettaja voi hyödyntää mielen hyvinvointia tukevissa käyttötarkoituksissa. Koululla ja koulutuksella on opettajaopiskelijoiden mukaan keskeinen rooli tällaisen osaamisen kehittämisessä. ...
Keywords
tiedonhankintataidot tiedonhallintataidot tulevaisuuden taidot luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvointi hyvinvointi (terveydellinen) tiedonhankinta informaatiolukutaito opetus tiedonhaku
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904182222

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta 

    Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)
    Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hiilen kierrosta 

    Svanberg, Hanna (2011)
  • Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa 

    Virta, Jukka (2010)
    Tässä lisensiaatintyössä tarkastellaan vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja soveltamiseen liittyviä kysymyksiä. Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat liikunnanopettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista sekä heidän ...
  • Online reading as an individual and social practice 

    Kiili, Carita (University of Jyväskylä, 2012)
  • How do gender, Internet activity and learning beliefs predict sixth-grade students’ self-efficacy beliefs in and attitudes towards online inquiry? 

    Sormunen, Eero; Erdmann, Norbert; Otieno, Suzanne C.S.A.; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Laakkonen, Eero; Mikkonen, Teemu; Hossain, Md Arman; González-Ibáñez, Roberto; Quintanilla-Gatica, Mario; Leppänen, Paavo H.T.; Vauras, Marja (SAGE Publications, 2021)
    Today’s students search, evaluate and actively use Web information in their school assignments, that is, they conduct an online inquiry. This current survey study addresses sixth-grade students’ self-efficacy beliefs in ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre