University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden soveltamisesta opettaja-oppilassuhteessa

Thumbnail
View/Open
551.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virta, Jukka
Date
2010
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Tässä lisensiaatintyössä tarkastellaan vuorovaikutustaitojen harjoitteluun ja soveltamiseen liittyviä kysymyksiä. Erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat liikunnanopettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista sekä heidän kokemuksensa Gordonin vuorovaikutusmalliin perustuvien taitojen (aktiivinen kuuntelu, minäviestit, kaikki voittavat –menetelmä) soveltamisesta koulussa opettaja-oppilassuhteen näkökulmasta katsottuna. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat neljä liikunnanopettajaa, jotka osallistuivat vuoden (30 t) kestävään vuorovaikutustaitojen täydennyskoulutukseen. Aineisto koostuu opettajien teemahaastatteluista ja yhdestä oppimispäiväkirjasta. Haastattelut tehtiin noin vuoden kuluttua täydennyskoulutuksesta. Aineiston analyyseissä pyrittiin tavoittamaan tutkittavien merkityksenantoja hermeneuttisen ajatuksen mukaisesti, jossa ymmärrys tutkittavasta kohteesta ja itsestä syvenee kehämäisesti teorian, aineiston sekä kriittisen itsereflektion ja ajattelun vuoropuhelussa. Opettajien käsitykset vuorovaikutustaidoista muodostivat moniulotteisen kokonaisuuden, jossa taidot ymmärrettiin tekniikoiksi, hyviksi tavoiksi, periaatteiksi, persoonaan liittyviksi ominaisuuksiksi ja vuorovaikutusta koskeviksi ihanteiksi. Käsitysten realistisuuden ja idealistisuuden välille syntyi jännite, jonka katson aiheutuvan vuorovaikutustaitojen taustalla olevien humanistisen psykologian ja humanistisen ihmiskuvan törmäämisestä opettajien arkielämän kokemusten kanssa. Opettajien kokemukset vuorovaikutustaitojen soveltamisesta jäsentyivät neljäksi opettaja-oppilassuhteen jännitteeksi. Ensimmäinen jännite syntyi neuvottelevan ja suoran vallankäytön välille. Toinen jännite tuli esille opetuksen ja opettaja-oppilassuhteen rakentamisen välisenä ristiriitana. Kolmas jännite muodostui ryhmän ja yksilön huomioimisen välille ja neljäs vuorovaikutuksen avoimuuden ja yksityisyyden välille. Täydennyskoulutuksessa opetettujen vuorovaikutustaitojen soveltaminen käytännön koulutyöhön toi esille opettaja-oppilassuhteen jännitteisyyttä ja haastoi kurssille osallistuneita liikunnanopettajia pohtimaan omakohtaisesti opettajuuden peruskysymyksiä, kuten vallankäyttöä ja sen eri tapoja sekä opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen rajoja. Gordonin vuorovaikutusmallin mukaisten vuorovaikutustaitojen humanistiseen ihmiskäsitykseen liittyvästä taustasta olisi vuorovaikutuskoulutuksissa tärkeätä olla tietoisia, ettei se muodostuisi esteeksi taitojen soveltamiselle tai oppimiselle. ...
Keywords
Sosiaaliset taidot liikunnanopettajat – koulutus humanistinen psykologia opettaja-oppilassuhde opettajankoulutus täydennyskoulutus sosiaaliset taidot liikunnanopettajat koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704192021

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [490]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • From the shade into the sun : exploring pride and shame in students with special needs in Finnish VET 

    Ryökkynen, Sanna; Maunu, Antti; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Taylor & Francis, 2021)
    This paper reports on a study of the dynamics of social emotions and social bonds between students and class teachers by analysing the narratives of students receiving intensive special support in the Finnish vocational ...
  • "Täydellä sydämellä" liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutusvalmiudet opetusharjoittelussa 

    Salonen, Heini (2009)
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa 

    Paajanen, Santeri (2016)
    Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
  • Yhteistyöhön ja ongelmanratkaisuun liittyvät ryhmäprosessit liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen täydennyskoulutuksessa 

    Liimatta, Tiina (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre