dc.contributor.advisor | Luoma, Eetu | |
dc.contributor.advisor | Palonen, Teija | |
dc.contributor.author | Ahola, Jouni | |
dc.date.accessioned | 2019-04-05T07:38:34Z | |
dc.date.available | 2019-04-05T07:38:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63414 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hyötyjä sekä haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, että Free-to-Playansaintamallit ovat kasvattaneet suosiotaan ja niiden hyötynä on mahdollistaa suurempi käyttäjämäärä ja potentiaalisesti suuremmat tulot pelistä hyödyntämällä virtuaalihyödykkeiden kaupankäyntiä. Free-to-Play-ansaintamalleihin kuitenkin liitettiin eettisiä ongelmia kuten ongelmallinen pelisuunnittelu ja uhkapelaamista muistuttavien virtuaalihyödykkeiden myynti. Pay-to-Playansaintamallien etuna oli niiden parempi ennustettavuus, mutta ongelmina pidettiin niiden heikompaa tuottavuutta sekä pelaajien vaikeampaa houkuttelua pelin pariin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että niin sanotut hybridiansaintamallit, joissa yhdistellään Free-to-Play- ja Pay-to-Play-ansaintamallien ansaintakeinoja, ovat nousseet uusimmaksi trendiksi videopeliteollisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904052086 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |