Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hyötyjä sekä haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, että Free-to-Playansaintamallit ovat kasvattaneet suosiotaan ja niiden hyötynä on mahdollistaa suurempi käyttäjämäärä ja potentiaalisesti suuremmat tulot pelistä hyödyntämällä virtuaalihyödykkeiden kaupankäyntiä. Free-to-Play-ansaintamalleihin kuitenkin liitettiin eettisiä ongelmia kuten ongelmallinen pelisuunnittelu ja uhkapelaamista muistuttavien virtuaalihyödykkeiden myynti. Pay-to-Playansaintamallien etuna oli niiden parempi ennustettavuus, mutta ongelmina pidettiin niiden heikompaa tuottavuutta sekä pelaajien vaikeampaa houkuttelua pelin pariin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että niin sanotut hybridiansaintamallit, joissa yhdistellään Free-to-Play- ja Pay-to-Play-ansaintamallien ansaintakeinoja, ovat nousseet uusimmaksi trendiksi videopeliteollisuudessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [3999]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videopelien ja pelillistämisen hyödyt lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa
Mäenpää, Paulus (2019)Kanditaatin tutkielmassa tutkitaan videopelien ja pelillistämisen käytöstä saatavia hyötyjä lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielman tarkoitus on selvittää, onko videopeleistä hyötyä opetuksessa ja mitä ... -
Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet
Pietilä, Tiia (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. ... -
Peli, jota ei voi pelata : pelivideoiden kulttuuri
Kerttula, Tero (Tampereen yliopisto, 2014)Digitaaliseen pelaamiseen liittyvät kotitekoiset videot ovat yleistyneet internetin videopalveluiden myötä hurjasti. Tässä katsauksessa tarkastelen erilaisia videomuotoja, sekä niihin liittyvää tutkimusta ja muuta ... -
Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Karppinen, Juho (2019)Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ... -
Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
Poikela, Jasmine (2019)Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani ...