Ansaintamallit videopeliteollisuudessa : hyödyt ja ongelmat
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutustuttiin videopeliteollisuuden ansaintamalleihin kirjallisuuskatsauksen avulla. Kandidaatin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopeliteollisuudessa esiintyvien ansaintamallien mahdollisia hyötyjä sekä haittoja. Kandidaatin tutkimuksessa selvisi, että Free-to-Playansaintamallit ovat kasvattaneet suosiotaan ja niiden hyötynä on mahdollistaa suurempi käyttäjämäärä ja potentiaalisesti suuremmat tulot pelistä hyödyntämällä virtuaalihyödykkeiden kaupankäyntiä. Free-to-Play-ansaintamalleihin kuitenkin liitettiin eettisiä ongelmia kuten ongelmallinen pelisuunnittelu ja uhkapelaamista muistuttavien virtuaalihyödykkeiden myynti. Pay-to-Playansaintamallien etuna oli niiden parempi ennustettavuus, mutta ongelmina pidettiin niiden heikompaa tuottavuutta sekä pelaajien vaikeampaa houkuttelua pelin pariin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että niin sanotut hybridiansaintamallit, joissa yhdistellään Free-to-Play- ja Pay-to-Play-ansaintamallien ansaintakeinoja, ovat nousseet uusimmaksi trendiksi videopeliteollisuudessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videopelien ja pelillistämisen hyödyt lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa
Mäenpää, Paulus (2019)Kanditaatin tutkielmassa tutkitaan videopelien ja pelillistämisen käytöstä saatavia hyötyjä lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielman tarkoitus on selvittää, onko videopeleistä hyötyä opetuksessa ja mitä ... -
Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet
Pietilä, Tiia (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. ... -
Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
Kontkanen, Joonas (2019)Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ... -
Playing horror : narrative and genre in Valve's Left 4 Dead Series
Schäfer, Iris (2013)The place of story and narrative in digital games has been a hotly contested topic within the field of Game Studies during the past two decades. Beyond the question of whether games can or should be used for telling stories, ... -
From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
Tikkanen, Sami (2019)Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta ...