Show simple item record

dc.contributor.advisorMcVeigh, Joseph
dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorSalonen, Roosa-Mari
dc.date.accessioned2019-03-19T06:58:31Z
dc.date.available2019-03-19T06:58:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63207
dc.description.abstractKoulujen sukupuolitietoisuus ja sukupuolisensitiivisyys ovat viime vuosina nousseet ajankohtaisiksi aiheiksi paljon mediahuomiota saaneen Suomen opetushallituksen julkaiseman Tasa-arvotyö on taitolaji -oppaan johdosta. Opas kannustaa kouluja lisäämään ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja tuo esiin sukupuolten tasa-arvoon liittyviä haasteita. Opas herätti vilkasta keskustelua siitä, miten sukupuoli tulisi huomioida suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielma tarkastelee alakoulun englannin kielen oppikirjaa sukupuolinäkökulmasta ja pyrkii selvittämään, miten sukupuoli rakentuu oppikirjassa, sekä edistääkö oppikirja tasa-arvoa. Oppikirjat ovat suomalaisen perusopetuksen keskiössä ja niiden rooli on oppitunneilla suuri. Ne välittävät asenteita ja käsityksiä ja vaikuttavat siten olennaisesti siihen millainen kuva kirjan käyttäjälle sukupuolesta rakentuu. Tutkimuksessa analysoitiin A-englannin kuudennen luokan tekstikirjan tekstejä sekä kuvituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia sekä kvantitatiivista analyysia. Tutkielmassa huomioitiin niin naisten kuin miesten kuvaaminen oppikirjassa. Tutkimustulokset heijastelivat aiempien tutkimusten tuloksia ja osoittivat tarkastellun oppikirjan sisältävän perinteisiä sukupuolirakenteita, sekä miesten aseman olevan näkyvämpi. Oppikirjasta löytyi kuitenkin myös tapauksia, joissa perinteisiä sukupuolirooleja ja stereotypioita haastettiin. Tutkimus osoitti, että vaikka suomalaiset oppikirjat ovat viime vuosikymmeninä kehittyneet paljon, on vielä tarvetta tarkastella niitä kriittisesti.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherteaching materials
dc.titleGender representation in a Finnish EFL textbook
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903191891
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysosukupuolentutkimus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysogender roles
dc.subject.ysogender research
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright