University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Gender representation in a Finnish EFL textbook

Thumbnail
View/Open
293.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salonen, Roosa-Mari
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Koulujen sukupuolitietoisuus ja sukupuolisensitiivisyys ovat viime vuosina nousseet ajankohtaisiksi aiheiksi paljon mediahuomiota saaneen Suomen opetushallituksen julkaiseman Tasa-arvotyö on taitolaji -oppaan johdosta. Opas kannustaa kouluja lisäämään ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja tuo esiin sukupuolten tasa-arvoon liittyviä haasteita. Opas herätti vilkasta keskustelua siitä, miten sukupuoli tulisi huomioida suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielma tarkastelee alakoulun englannin kielen oppikirjaa sukupuolinäkökulmasta ja pyrkii selvittämään, miten sukupuoli rakentuu oppikirjassa, sekä edistääkö oppikirja tasa-arvoa. Oppikirjat ovat suomalaisen perusopetuksen keskiössä ja niiden rooli on oppitunneilla suuri. Ne välittävät asenteita ja käsityksiä ja vaikuttavat siten olennaisesti siihen millainen kuva kirjan käyttäjälle sukupuolesta rakentuu. Tutkimuksessa analysoitiin A-englannin kuudennen luokan tekstikirjan tekstejä sekä kuvituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia sekä kvantitatiivista analyysia. Tutkielmassa huomioitiin niin naisten kuin miesten kuvaaminen oppikirjassa. Tutkimustulokset heijastelivat aiempien tutkimusten tuloksia ja osoittivat tarkastellun oppikirjan sisältävän perinteisiä sukupuolirakenteita, sekä miesten aseman olevan näkyvämpi. Oppikirjasta löytyi kuitenkin myös tapauksia, joissa perinteisiä sukupuolirooleja ja stereotypioita haastettiin. Tutkimus osoitti, että vaikka suomalaiset oppikirjat ovat viime vuosikymmeninä kehittyneet paljon, on vielä tarvetta tarkastella niitä kriittisesti. ...
Keywords
EFL teaching materials englannin kieli oppimateriaali oppikirjat sukupuoli sukupuoliroolit sukupuolentutkimus English language study material textbooks gender gender roles gender research
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191891

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland 

    Koskinen, Suvi (2022)
    Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
  • Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks 

    Toiviainen, Arttu (2023)
    Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. ...
  • (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 

    Takamäki, Taina (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...
  • Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks 

    Laakkonen, Ilona (2007)
  • 'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools 

    Piironen, Anna-Reeta (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre