Gender representation in a Finnish EFL textbook
Koulujen sukupuolitietoisuus ja sukupuolisensitiivisyys ovat viime vuosina nousseet ajankohtaisiksi aiheiksi paljon mediahuomiota saaneen Suomen opetushallituksen julkaiseman Tasa-arvotyö on taitolaji -oppaan johdosta. Opas kannustaa kouluja lisäämään ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja tuo esiin sukupuolten tasa-arvoon liittyviä haasteita. Opas herätti vilkasta keskustelua siitä, miten sukupuoli tulisi huomioida suomalaisessa perusopetuksessa.
Tutkielma tarkastelee alakoulun englannin kielen oppikirjaa sukupuolinäkökulmasta ja pyrkii selvittämään, miten sukupuoli rakentuu oppikirjassa, sekä edistääkö oppikirja tasa-arvoa. Oppikirjat ovat suomalaisen perusopetuksen keskiössä ja niiden rooli on oppitunneilla suuri. Ne välittävät asenteita ja käsityksiä ja vaikuttavat siten olennaisesti siihen millainen kuva kirjan käyttäjälle sukupuolesta rakentuu. Tutkimuksessa analysoitiin A-englannin kuudennen luokan tekstikirjan tekstejä sekä kuvituksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia sekä kvantitatiivista analyysia. Tutkielmassa huomioitiin niin naisten kuin miesten kuvaaminen oppikirjassa.
Tutkimustulokset heijastelivat aiempien tutkimusten tuloksia ja osoittivat tarkastellun oppikirjan sisältävän perinteisiä sukupuolirakenteita, sekä miesten aseman olevan näkyvämpi. Oppikirjasta löytyi kuitenkin myös tapauksia, joissa perinteisiä sukupuolirooleja ja stereotypioita haastettiin. Tutkimus osoitti, että vaikka suomalaiset oppikirjat ovat viime vuosikymmeninä kehittyneet paljon, on vielä tarvetta tarkastella niitä kriittisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
Toiviainen, Arttu (2023)Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. ... -
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ... -
Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks
Laakkonen, Ilona (2007) -
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004)